Skip links

7 tips til konverteringsoptimering af webshop

Introduktion

Konverteringsoptimering er afgørende for din webshops succes. Du bør have en klar forståelse af, hvor dine kunder kommer fra, hvad de leder efter, og hvorfor de rejser, før du kan begynde at optimere til højere konverteringer. Her er 10 tips til konverteringsoptimering, der hjælper dig med det samme!

1. Brug analyseværktøjer

For at optimere din webshop skal du først sætte dig ind i analyser. Analytics giver data om, hvordan kunder interagerer med dit websted, hvad de leder efter, og hvor de afleverer. Disse oplysninger kan hjælpe dig med at udpege områder i din butik, der skal forbedres, og foretage de nødvendige ændringer.

Bestem, hvad der skal måles
Den type analyse, du bruger, afhænger af, hvad du har brug for, og hvor meget data du ønsker.

Brug afvisningsprocenter som en indikator for interesse
En høj procentdel af besøgende, der forlader dit websted uden at browse det yderligere, er en klar indikator på, at der er noget galt med dit websted. Hvis du kan rette det, der slår dine besøgende fra, vil det blive afspejlet i statistikkerne på din analyseplatform.

Se på henvisningskilder
Hvis en bestemt side på dit websted konstant sender høje afvisningsprocenter eller lave salgstal op, så se på, hvor de kommer fra, for at finde ud af, hvorfor de ikke klikker videre. Lave afvisningsprocenter og høje konverteringsrater på en bestemt side kan være en indikation af, at den gør sit arbejde godt.

Analyser dit publikum
Hvem besøger dit websted? Hvad er deres demografi? At kende disse oplysninger kan hjælpe dig med at skræddersy dit indhold og din marketingindsats for bedre at nå ud til din målgruppe.

2. Webshoppens hastighed

Indlæsningshastighed er en af ​​de vigtigste ting, du kan gøre for at sikre en god brugeroplevelse og, endnu vigtigere, vellykkede konverteringer.

En undersøgelse foretaget af Akamai Technologies viste, at 47 procent af folk forventer, at en webside indlæses på to sekunder eller mindre, og at for hvert ekstra sekund, det tager en side at indlæse, øges sandsynligheden for, at en besøgende hopper med op til 20 procent.

Derfor er det så vigtigt at optimere dit websted til hastighed. Her er et par tips:

Sørg for, at alle dine billeder er korrekt formateret og størrelse.

Brug et caching-plugin til at forbedre sideindlæsningstider.

Minimer antallet af HTTP-anmodninger, som din side laver.

Brug et indholdsleveringsnetværk (CDN) til at forbedre den globale ydeevne.

Optimer din JavaScript- og CSS-kode.

Fjern gengivelsesblokerende JavaScript og CSS.

Der er mange andre måder at fremskynde dit websted på, men disse er et godt sted at starte. Ved at følge disse tips kan du sikre dig, at dit websted indlæses hurtigt og fungerer optimalt.

3. Brug A/B-test på landingssider

A/B-test er en fantastisk måde at øge konverteringer på, fordi det giver dig data om, hvad dine kunder leder efter. Når du beslutter dig for, hvilken side der vil have de bedste resultater, A/B-test dem! Ved at teste forskellige versioner af landingssider kan du være sikker på, at du sender dine besøgende til den mest effektive og konverteringsvenlige side som muligt.

 

Test overskrifter

Overskrifter er noget af det vigtigste indhold på dit websted, fordi det er det, der tiltrækker og fastholder dine besøgendes opmærksomhed. De skal derfor være så tydelige som muligt og give dine besøgende en grund til at klikke på dem. Men hvordan ved du, hvilken overskrift der ville være bedst, hvis du ikke har testet dem? Test forskellige varianter af overskrifter og mål, hvilke der resulterer i flere klik.

 

Brug video

Video er en fantastisk måde at engagere dine besøgende og holde dem på dit websted. Ifølge HubSpot kan tilføjelse af en video til din landingsside øge konverteringerne med 80 procent. Og det er kun begyndelsen! Videoer kan også bruges på hele dit websted til at holde folk engageret og interesseret i dit brand.

 

Fortæl dine brugere, hvad de kan forvente

En af de vigtigste ting, du kan gøre for dit websted, er at kommunikere med dine besøgende for at fortælle dem, hvad de bør forvente. Hvis der er noget, der afholder folk fra at være engageret, er det forvirring og usikkerhed omkring deres næste skridt, og derfor er det så vigtigt at fortælle dem, hvad de skal forvente næste gang, og hvorfor det vil gavne dem at gøre det.

 

Fremhæv fordele

Vi har sagt det før, og vi siger det igen: Folk kan ikke lide usikkerhed, og måden at fjerne dette på er ved at kommunikere dit værdiforslag så klart som muligt. Sørg for, at du fremhæver de mest relevante fordele ved at bruge dit produkt eller din tjeneste, så det er umiddelbart klart for besøgende på webstedet, hvad de kan forvente.

4. Optimer betalingsprocessen

1. Brug en “tak”-side

2. Gør betalingsprocessen så kort og enkel som muligt

3. Tilbyd rabatter for at tilskynde til mere salg

4. Inkluder en e-mail nyhedsbrev tilmeldingsformular på dit websted

5. Tilføj deleknapper på sociale medier for at gøre det nemt for besøgende at dele med deres venner

6. Medtag kundeudtalelser

7. Gør det nemt for besøgende at kontakte dig

 

Inkorporerer de rigtige farver på dit websted

Undersøgelser har vist, at forbrugere er betydeligt mere tilbøjelige til at købe produkter online, når de bliver præsenteret for et visuelt tiltalende farveskema, men hvilke farver skal du bruge? Det hele afhænger af dit brands identitet, som du forhåbentlig allerede har udarbejdet, men der er et par overvejelser, du skal tage, når du designer dit websted.

Passende kontrast

Kontrast kan spille en vigtig rolle i at hjælpe brugerne med at se og forstå, hvad de ser på skærmen. Det er så vigtigt, at Apple inkluderer dette som en del af deres designretningslinjer. Når du vælger farver til dit websted, skal du sørge for, at der er et godt niveau af kontrast mellem baggrund og forgrund for at sikre, at alt dit indhold er læseligt.

Kompatibilitet med forskellige enheder

Du vil være sikker på, at dit farveskema ser godt ud på forskellige enheder, så test det af! En måde at gøre dette på er ved at bruge en enhedsemulator, såsom BrowserStack.

Test dit farveskema

Når du vælger et farveskema til dit websted, skal du sørge for at teste det for at se, hvilke farver der fungerer bedst sammen og giver den bedste brugeroplevelse. Der er flere værktøjer derude, der hjælper dig med at gøre dette, inklusive Adobe Color CC og Paletton.

Oprettelse af en effektiv landingsside

En landingsside er en af ​​de vigtigste sider på dit websted, fordi det er det, der afgør, om en besøgende bliver kunde eller ej. Målet med en landingsside er at få den besøgende til at foretage en bestemt handling, såsom at udfylde en formular eller klikke på en knap, så den skal sættes korrekt op.

5. Brug social proof

Når du opretter dit webshop, er det vigtigt at sikre dig, at du bruger alle de overbevisende teknikker til din rådighed for at øge chancerne for et salg. En af de mest effektive teknikker er social proof. Ved at vise besøgende på webstedet, at andre allerede har købt dit produkt eller din tjeneste, er der større sandsynlighed for, at du overbeviser dem om at gøre det samme. Du kan gøre dette ved at inkludere udtalelser på dit websted eller vise, hvor mange mennesker der følger dig på sociale medier.

En af de mest overbevisende former for markedsføring er social proof. Social proof er et psykologisk fænomen, hvor en person tager deres signaler fra dem omkring dem. En bruger er mere tilbøjelig til at konvertere, hvis de ser, at andre allerede har gjort det. Dette kunne være så simpelt som, hvor mange mennesker der følger dit websted på sociale medier eller så komplekst som at inkludere udtalelser eller anmeldelser på dit websted. Uanset hvad du gør, skal du sørge for at gøre det klart for brugerne, at andre ligesindede har brugt dit produkt eller din tjeneste og kunne lide det.

Gør det nemt for besøgende at kontakte dig

Som virksomhed skal du gøre det nemt for potentielle og nuværende kunder at kontakte dig. Dette kan være via en online formular, e-mailadresse eller telefonnummer. Du kan endda gå et skridt videre og inkludere en chatboks på dit websted. Dette vil vise besøgende på webstedet, at du er tilgængelig og villig til at hjælpe dem med eventuelle spørgsmål eller bekymringer, de måtte have.

6. Gør det nemt for kunderne at kontakte dig

Det skal være nemt for kunderne at kontakte dig på din webshop. Dette kan være gennem brug af online formularer, e-mailadresser eller telefonnumre. En måde at gøre dette på er ved at inkludere chatbokse på dit websted. Dette vil vise besøgende, at du er tilgængelig og villig til at hjælpe med eventuelle spørgsmål eller bekymringer, de måtte have om din virksomhed. Dette kan især være nyttigt, hvis du målretter mod yngre kunder.

At holde din kundes behov i tankerne vil hjælpe din e-handelsvirksomhed med at få mere succes ved at have glade og tilfredse kunder. En del af dette er at sikre, at kunden har nem adgang til at kontakte dig, hvis de skulle have spørgsmål eller problemer. Ved at afhjælpe deres bekymringer gennem hurtig og nem kommunikation kan du fokusere på det, der er vigtigt: din virksomhed. Så sørg for at give alle de kontaktoplysninger, der er nødvendige for, at kunderne kan komme i kontakt med dig. Det kan bare være det, der er med til at adskille dig fra dine konkurrenter.

7. Tilbyd gratis fragt og returnering

Når du opretter din e-handelsbutik, er en af ​​de vigtigste ting, du kan gøre, at tilbyde gratis fragt. Det kan nemlig være med til at øge din konverteringsrate. En undersøgelse foretaget af Shopify viste, at 69 procent af kunderne er mere tilbøjelige til at købe, hvis der tilbydes gratis forsendelse.

Der er flere måder, du kan tilbyde gratis forsendelse på dit websted. Du kan enten tilbyde det på alle ordrer eller kun på ordrer over et bestemt beløb. Du kan også angive, hvilke produkter der er berettiget til gratis forsendelse.

Ved at tilbyde gratis forsendelse gør du det ikke kun nemmere for kunderne at købe dine produkter, men du vil sandsynligvis også øge din omsætning. Så sørg for at inkludere gratis forsendelse på alle dine produkter og for at gøre det nemt for folk at finde.

Tilbyd gratis returnering
Ligesom at tilbyde gratis forsendelse, kan en gratis returpolitik også hjælpe med at øge antallet af konverteringer. For eksempel fandt Reebok ud af, at når de tilbød gratis returnering i 90 dage, steg deres omsætning med 30 procent. Dette skyldes, at jo længere returpolitikken er, jo mere sikker vil kunden være i købet.

At levere en gratis returpolitik får ikke kun dine kunder til at føle sig mere sikre på deres køb, men det hjælper også med at minimere risikoen for refusion eller ombytning. Dette skyldes, at de allerede ved, at hvis der er problemer med deres produkt, vil du enten erstatte eller give dem deres penge tilbage. Dette kan hjælpe med at øge din konverteringsrate samt reducere refusioner og ombytninger.

Der er flere måder, du kan tilbyde gratis returnering på dit websted, herunder at indstille en specifik tidsramme som Reebok gjorde (90 dage), kun at tilbyde det på bestemte produkter eller angive, hvilke produkter der er berettiget til gratis returnering. Bare sørg for, at du gør det nemt for kunderne at finde og forstå din returpolitik.

Som du kan se, er der flere ting, du kan gøre for at gøre det nemmere for kunderne at købe fra din e-handelsbutik. Ved at følge tipsene nævnt i denne artikel kan du øge din konverteringsrate og omsætning.

Konklusion

Afslutningsvis, når det kommer til konverteringsoptimering til e-handelsbutikker, handler bedste praksis om at fokusere på at skabe en glad brugeroplevelse. Dine kunder ønsker at føle sig sikre på, at de køber fra en velrenommeret butik med kvalitetsprodukter og fremragende kundeservice. Ovenstående principper er blot nogle af måderne du kan gøre dette på. Næste gang du opretter din butik eller opdaterer et eksisterende websted, så tænk på, hvad der får dine kunder til at smile.

Skal vi tage et sparringsmøde om hvordan du kan forbedre din konverteringer?

BOOK EN GRATIS GENNEMGANG

Book en tid med os

    Email addresse

    (Valgfri)

    Hjemmeside