Technical SEO Checklist: Understand technical SEO concepts

Indholdsfortegnelse

    Hvis du er ny i SEO-verdenen, kan den store mængde information og jargon være overvældende. Men bare rolig, vi er her for at hjælpe. I denne guide går vi i dybden med teknisk SEO, og forklare alle de nøglebegreber, du skal vide for at komme i gang.

     

    Hvad er teknisk SEO?

    Teknisk SEO handler om at forbedre din hjemmesides tekniske struktur, koden bag, hastigheden og indhold – for at gøre det nemmere for Google at finde og indeksere dine sider. Selvom der ikke er nogen ensartet tilgang til teknisk SEO, er der nogle standard optimeringsteknikker, som du kan bruge på de fleste hjemmesider

    Teknisk SEO er en kritisk del af enhver SEO-strategi. Uden det vil din hjemmeside ikke være i stand til at rangere godt i søgeresultaterne. Teknisk SEO er dog ikke den eneste faktor, der bestemmer din placering. Du skal også have indhold af høj kvalitet og stærke backlinks.

    Det første skridt i ethvert teknisk SEO-projekt er at sikre, at din hjemmeside er tilgængelig for Google og andre søgemaskiner, som dine kunder bruger. Det betyder, at din hjemmeside kan crawles og indekseres af crawlere som Googlebot (vi forklarer, hvad crawlere og indeksering er senere!). Når du har bekræftet, at din hjemmeside er tilgængelig, kan du begynde at arbejde på at optimere til specifikke søgeord.

     

    Hvorfor er teknisk SEO vigtigt?

    Søgemaskiner udvikler sig konstant og algoritmen bliver klogere og klogere. Efterhånden som mere indhold dukker op på internettet, ønsker søgemaskiner at finde indhold til brugere, som svarer mest effektivt på de spørgsmål, som brugeren stiller. Dermed lægger søgemaskiner vægt på tekniske faktorer, når de bestemmer, hvilke sider som skal ligge højt.

    Lad os sige, at nogen laver en Google-søgning efter “Hvilke steder skal jeg besøge på ferie i Prag?” Hermed er Googles mål at analysere og forstå denne persons søgehensigt, og dermed matche dem det mest relevante indhold.

    Hvis din hjemmeside i dette tilfælde har et blogindlæg eller en side, med en liste over steder at besøge i Prag, så er dit indhold netop relevant for søgningen.

    Hvis din hjemmeside derimod er så dårligt struktureret, at Google ikke kan forstå dit indhold; eller din hjemmeside indlæses så langsomt, at den ikke tror, brugeren kan finde svar på deres spørgsmål meget hurtigt på din hjemmeside, eller Google beslutter at den ikke stoler på din hjemmeside, fordi den ikke har nogen backlinks, så kommer du sandsynligvis ikke til at ligge i toppen af søgeresultaterne.

     

    Indhold SEO vs teknisk SEO

    Indholds-SEO og teknisk SEO er to forskellige elementer, men lige vigtige i SEO. Indholds-SEO (også kaldet Content SEO) fokuserer på at skrive fantastisk indhold til din hjemmeside, mens teknisk SEO fokuserer på at forbedre den tekniske del af siden. Tænk på dem som to halvdele af den samme søgemaskinemønt.

    Indholds-SEO inkluderer ting som søgeordsresearch, optimering af titeltags og metabeskrivelser. Teknisk SEO inkluderer ting som hjemmesidestruktur, sitemaps og omdirigeringer. Begge typer optimering er vigtige for at få din hjemmeside til at rangere højt på Google.

    Der er ikke noget rigtigt svar mellem, hvad der er bedre at fokusere på – teknisk SEO eller indhold. Men det er en god idé først at have den tekniske del af din hjemmeside til at spille, og derefter fokusere på indhold.

     

    Tjekliste: Forstå tekniske SEO begreber

    Hvad er Crawling og en Crawler Bot?

    En crawler (også kendt som en edderkop eller bot) er et softwareprogram, der besøger hjemmesider og læser deres indhold for at indeksere det til søgemaskiner.

    Den mest berømte af disse er Googlebot. Når Googlebot crawler en offentligt hjemmeside, gemmer den indholdet, og (når det er færdigt med at indeksere) vil siden blive vist i de relevante søgemaskineresultater, der bedst matcher søgningen.

    Teknisk set er Googlebot et generisk navn for Googles søgemaskinecrawlere. Googlebot består faktisk af to forskellige typer crawlere: en desktop-crawler, der simulerer en bruger på en desktop (Googlebot Desktop), og en mobil crawler, der simulerer en bruger på en mobilenhed (Googlebot Smartphone). Men i 99 % af tilfældene opfører disse crawlere sig på samme måde, og vi behandler dem meget ens.

    Hvad er indeksering?

    Indeksering er den proces, som en søgemaskine bruger til at opdage og tilføje nye sider til sin database.

    Det sker ved at crawlerne er færdig med at crawle en hjemmeside, og derefter rapporterer det det til Google til indeksering.

    Indekset er samlingen af ​​alle de sider, som søgemaskinen har opdaget og tilføjet til sin database. Når du udfører en søgning, kigger søgemaskinen sit indeks igennem for at finde sider, der matcher søgningen.

    Tænk på et indeks som et ekstremt stort bogkatalog med information om alt, der har med din hjemmeside at gøre, og Google som en utrolig effektiv bibliotekar, der kan finde præcis de bøger, du kunne være interesseret i, baseret på den søgemaskine, du bruger!

    Hvis din hjemmeside ikke er indekseret, betyder det, at det ikke kan rangeres – hvis Google ikke har din hjemmeside på sit indeks eller ‘on record’, hvordan kan det så vide, hvornår det skal præsenteres for brugerne? Så for teknisk SEO er det vigtigt at sikre, at din hjemmeside er indekseret.

    Hvad er et sitemap?

    En af de bedste måder at hjælpe Google med at indeksere din hjemmeside, er med et sitemap.

    Et sitemap er blot en XML-fil, hvor du kan liste siderne på din hjemmeside for at fortælle Google og andre søgemaskiner om side-strukturen på din hjemmeside. Derefter læser Google denne fil for at crawle dit site mere effektivt og intelligent.

    Et sitemap fortæller crawleren, hvilke sider der er tilgængelige på din hjemmeside, og hvor ofte disse sider opdateres. Dette giver Google mulighed for at crawle dine sider og opdage nyt indhold hurtigere. Hvis du f.eks. har mange blogindlæg, der alle udgives på samme dag, vil et sitemap hjælpe Google med at forstå, at disse alle er nye stykker indhold, der skal crawles og indekseres.

    Hvis du har et stort domæne med titusindvis af sider, er det vigtigt at dele dit sitemap op i flere filer, så hver fil ikke er større end 50 MB og ikke indeholder mere end 50.000 URL-indtastninger.

    Et interessant eksempel på et sitemap er Amazons. Med over titusinder af produkter tilgængelige, skal de arbejde ekstra flittigt for at sikre, at alt, hvad de sælger, er indekseret på deres websted, så folk kan finde disse produkter, når de bruger Google eller en anden søgemaskine til at se på, hvad de skal købe.

    Hvad er Robots.txt?

    En robots.txt-fil er en fil som fortæller Google, hvilke hjemmesider de kan få adgang til på din hjemmeside. Dette bruges hovedsageligt for at undgå at overbelaste din hjemmeside med ubrugelig trafik fra pseudo-personer.

    Alle SEO-optimeret hjemmesider har en robots.txt til at håndtere den store mængde trafik, det får, så slå dine favoritter op for at se, om du kan se, hvordan deres sitemap er sat op.

    Hvad er en Canonical?

    Canonical lyder fancy, men er blot et tag som bruges i sammenhæng med duplicate content. Hvis du eksempelvis har to undersider på din hjemmeside, og du har valgt at have nogle af de samme tekster på begge sider, indsætter man et canonical tag til at vise Google hvilken af siderne som skal prioriteres.

    Du kan gøre dette med SEO plugins i WordPress, og tagget ser sådan her ud: (‘rel=”canonical” ‘)

    Det er vigtigt at forstå canonicals, hvis der mange gange er flere versioner af det samme indhold på din side, og du vil sikre dig, at din hjemmeside vises i søgeresultaterne som den originale kilde.

    Når Google ved mere klart, hvilket indhold der skal rangeres på grund af et kanonisk tag, er det mere sandsynligt, at det konsoliderer alle dets rangeringsfaktorer bag den ene del af indholdet. Så mange store gevinster i teknisk SEO kan opnås ved blot at implementere et kanonisk tag korrekt på store hjemmesider.

    Hvad er en hreflang-attribut?

    Man bruger et hreflang-attribut (et HTML-tag) til at fortælle søgemaskiner, hvilket sprog en hjemmeside er skrevet på.

    Hvis en hjemmeside har flere sprog, lad os sige både en engelsk version, en fransk version, en tysk version og så videre – bruges hreflang til at fortælle søgemaskinen hvilken version der er hvilket sprog.

    Men hreflang-attributten kan også bruges til at angive den region, som en hjemmeside er målrettet mod, hvilket kan være nyttigt til at målrette mod lokale målgrupper.

    Hvad er hjemmesidehastighed?

    Hjemmesidehastighed er den tid, det tager for en webside at indlæse. Det er vigtigt for både brugere og søgemaskiner. En hurtig side giver en god brugeroplevelse, som kan føre til øget trafik og konverteringer.

    For søgemaskiner er hastigheden en rangeringsfaktor, så en hurtigere hjemmeside kan hjælpe dig med at forbedre din synlighed i søgeresultaterne. Der er flere måder at forbedre din hjemmesides hastighed på, herunder at optimere dine billeder og kode, bruge caching og reducere omdirigeringer.

    Hvis du vil forbedre din hjemmesides hastighed, skal du starte med at identificere, hvor dine sider tager længst tid at indlæse. Arbejd derefter på at optimere disse sider til ydeevne.

    Du kan bruge en række forskellige teknikker, herunder billedoptimering, kodningstips og -tricks og cache-anbefalinger.

    Reduktion af omdirigeringer kan også hjælpe med at fremskynde din hjemmeside. Ved at reducere antallet af anmodninger fra din hjemmeside til eksterne ressourcer, kan du spare tid og energi.

    At optimere hastigheden på en hjemmeside, er en af de sværeste ting at gøre, fordi det kræver et stort kendskab til teknisk SEO, webdesign, tildels markedsføring og overordnede forretningsmål for at finde ud af, hvad der kan skæres, hvad der kan ændres, og hvad der kan føjes til forbedre en hjemmeside uden at gå på kompromis med kvaliteten.

    Det er dog helt afgørende. Det er endda derfor, vi nævner det som et af vores top fem tips til optimering af din webshop– 47 % af online-kunderne forventer, at en side indlæses på højst to sekunder, og 40 % forlader din hjemmeside, hvis det tager mere end tre sekunder at belastning.

    Det er derfor, vi hos InnerPoint har specialister dedikeret til at hjælpe dig med din tekniske SEO og sitehastighed specifikt. Det er vigtigt at få optimeret hastigheden på tværs af din hjemmeside, for både at forbedre brugeroplevelsen og forbedre søgemaskinernes placeringer – så sørg for at bruge en passende mængde tid på dette.

    Hvad er URL-struktur?

    URL-struktur er den grundlæggende struktur for en hjemmesides URL’er. Det dikterer, hvilke domæner der er linket til hvilke sider på din hjemmeside, og hvordan søgemaskiner crawler og indekserer det.

    En god URL-struktur vil hjælpe dig med at:

    – Organisere dit indhold efter emner, brands, kategorier osv

    – Opret naturlige linkstier mellem forskellige dele af din hjemmeside

    – Hold styr på ændringer i din hjemmesides indhold, så du kan opdatere links automatisk

    En god URL-struktur skaber en naturlig og effektiv vej. Det gør det både mere brugervenligt for dine besøgende, men også for dig selv. Det bliver nemmere at administrere din hjemmeside, efterhånden som det vokser og udvides, da du allerede ved, hvilken URL dine nye sider skal have!

    Har du stadig spørgsmål til teknisk SEO?

    Jeg håber dette indlæg har givet dig en masse information, som du implementere i optimeringen af din tekniske SEO. Hvis du har spørgsmål, eller du gerne vil have support til at komme i gang med din tekniske SEO, så kontakt os. Vi tilbyder gratis og uforpligtende SEO-analyse.

    Indholdsfortegnelse

      2163 1410 Admin