SEO har fået et ry for at være besværligt, tage lang tid og desuden være fuldkommen utilregneligt, fordi ingen kender Googles magiske algoritme.
Men i denne guide vil jeg forsøge at skære alt hokus pokus fra og give dig en konkret guide til at skabe resultater for din SaaS virksomhed med SEO.
SaaS SEO er processen i at drive organisk trafik til en SaaS virksomheds hjemmeside via søgemaskineoptimering. En SEO strategi for SaaS virksomheder, er både anderledes, men har også fællesnævnere for “normal” SEO. Hos InnerPoint har vi en filosofi om kundecentrisk SEO.
En kundecentrisk tilgang betyder, at vi ikke bare forsøger at rangere for så mange søgeord som muligt, men hjælper vores målgruppe med at løse deres problemer med målrettet indhold. Vi vil altså ikke bare have folk ind på siden, men vi vil skabe værdi for dem og sørge for at guide dem videre gennem kunderejsen. Af den grund er content også den absolut vigtigst faktor for en SaaS virksomhed, der arbejder med SEO.
SEO handler altså ikke bare om at spamme keywords overalt på din hjemmeside. Med denne strategi vil du gennemgå data, der kan fortælle dig hvilke spørgsmål og problemer din målgruppe har, og hvad de søger på. Det vil hjælpe dig til at få en dybere indsigt i din målgruppe og deres pain points, så du kan skabe det rette content. Denne tilgang til SEO skaber synergi på tværs af kanaler, da indholdet og dine indsigter kan bruges gennem alle marketingkanaler.
Hvis du spørger dig selv, har jeg råd til at investere i SEO, så vil jeg spørge, har du råd til at lade være?
SEO er hemmeligheden bag nogle af de mest vellykkede SaaS virksomheder som HubSpot, der får over 22 millioner månedlige besøgende og i skrivende stund har en markedsværdi på over 120 milliarder kroner.
Ifølge nogle undersøgelser giver en veleksekveret SEO strategi for SaaS-virksomheder en ROI på over 702%, og 93% af købsrejser starter med en online søgning, så hvis ikke du har en god SEO strategi, så møder dine konkurrenter kunden, før du gør.
Hvis du stadig ikke er overbevist, så har jeg samlet et par grunde mere her.
Var det ikke gode tider, da verden var i vækst, renten var i 0 og investorer nærmest tiggede for at smide penge efter alle virksomheder, der havde det mindste at gøre med Software-as-a-service?
Når man kunne låne penge gratis, så var det nemt at nå sine ambitiøse vækstmål ved at smide annoncer efter alle. Desværre stopper den store tilstrømning af kunder igen, når man skruer ned for budgettet.
SEO tilbyder en anden tilgang, der kan hjælpe din SaaS virksomhed på vejen mod en mere holdbar og langsigtet vækst.
Når du arbejder med SEO, så vil dit arbejde akkumulerer. Et blogindlæg kan blive ved med at få trafik i årevis og samtidig vil det være med til at styrke din hjemmesides troværdighed, så nyt indhold vil rangere hurtigere.
SEO har utrolig mange fordele, når det kommer til at sænke din customer acquisition cost. Med betalt annoncering vil din CAC typisk stige, når du skal skalere. Med SEO er det omvendt, fordi trafikken er eksponentielt voksende, da alt dit arbejde bygger ovenpå det du allerede har lavet.
En anden væsentlig fordel er, at SEO kan ramme en potentiel kunde på hele kunderejsen og ved at øge antallet af touch points vil man ofte se en bedre konverteringsrate.
Til sidst kan man med en kundecentrisk tilgang repurpose ens indhold og bruge det i e-mails eller på sociale medier og dermed engagerer sine brugere og øge konverteringsraten.
Inden du går i gang med at udarbejde din SaaS SEO-strategi, så er det vigtigt at have et klart mål med dit SEO-arbejde.
SEO er ikke en one size fits all løsning, og der er mange måder at gøre det på, så din strategi skal skræddersys til dine mål.
I starten kan det være svært at sætte præcise mål, og mange vil bare sige: ”jeg vil gerne have flere salg”. Det er en god ide at gå dybere end det, og du kan overveje, hvor mange ressourcer du har til rådighed, og hvilke resultater I skal se før SEO giver mening.
Når du er afklaret omkring det, kan du nemlig lave en SEO-strategi, der passer til din situation.
Din målsætning vil også afgøre hvilke KPI’er (Key performance indicators), som du bør måle, og dermed hvad der afgør om din SEO-kampagne er succesfuld. Nogle ofte benyttede KPI’er i SaaS-industrien er
Kvaliteten af dine leads er selvfølgelig ikke ligegyldigt, og du har sikkert allerede bemærket at livstidsværdien af dine kunder varierer fra kampagne til kampagne. Derfor anbefaler vi sjældent at bruge rangeringer eller hjemmesidebesøg, som de primære KPI’er, da de ikke nødvendigvis har en direkte påvirkning på jeres bundlinje.
Det kan dog være en god idé at bruge hjemmesidebesøgende eller rangeringer som leading measures, der indikerer om I er på rette vej og så have MRR, Leads eller CAC som lagging measures og det ultimative mål.
Du skal også være påpasselig med at vælge for mange KPI’er, da det kan fjerne fokus, så som udgangspunkt er det en god start at tracke 3-5 KPI’er.
Hos InnerPoint er vi et SEO bureau, specialiseret i at arbejde med B2B & SaaS virksomheder. Vi har løsninger som SEO rådgivning fra en af vores SEO eksperter, SEO Sprints og månedlige løsninger.
Vi står klar til at tage en samtale med dig, og se om der er grundlag for et samarbejde. Du starte med at booke en SEO analyse.