SEO for B2B virksomheder – B2B søgemaskineoptimering

SEO for B2B virksomheder – B2B søgemaskineoptimering

Hvad er B2B SEO?

I dag er den vigtigste faktor, når det kommer til B2B SEO din content. Det handler i høj grad om at skabe indhold, der er relevant, målrettet og kan løse din målgruppes problemer.

Når du laver en B2B SEO-strategi, vil du gennemgå data, der kan fortælle dig hvilke spørgsmål og problemer din målgruppe har, og hvad de søger på.

Det vil hjælpe dig til at få en dybere indsigt ind i din målgruppe og deres pain points, så du først og fremmest kan skabe content, der kan rangere i søgemaskinerne og øge din organiske trafik.

B2B SEO spiller dog også godt sammen med din nuværende content strategi, da du kan bruge den indsigt, du opnår gennem din SEO analyse til at lave content på tværs af dine platforme, der er engagerende og taler direkte til kundens pain points.

Vigtigheden af SEO for B2B virksomheder:
Årsagerne til at du skal investere

Mange B2B virksomheder får størstedelen af deres kunder gennem netværk, henvisninger og LinkedIn, og derfor er det langt fra alle B2B virksomheder, der aktivt forsøger at forbedre deres SEO. 

Men det er der faktisk flere gode grunde til at gøre, ifølge flere undersøgelser:

1. 90% af B2B-kunder starter deres købsproces ved at søge online, så ved at have en stærk online tilstedeværelse, kan du være det første brand, der møder en potentiel køber.

2. Konkurrencen for B2B søgeord er ofte lavere end B2C, da mange B2B virksomheder stadig ikke har fået øjnene op for SEO.

3. B2B virksomheder, der blogger får gennemsnitligt 67% flere leads end de virksomheder, der ikke gør.

4. 96% scroller forbi annoncerne i toppen af siden, så hvis du udelukkende benytter Google Ads, går du glip af en stor del af de potentielle kunder.

Læs vores dybdegående guide til søgemaskineoptimering her

Hvorfor prioritere søgemaskineoptimering for din B2B virksomhed?

Mange søgeord i B2B nicher ekstremt høje PPC (Pay-per-click) priser, da en enkelt kunde kan være mange penge værd, men det betyder, at hvis du går den betalte vej, kan du nemt være nødsaget til at punge ud med 50, 100 eller endda 200 kr. bare for at få en til at klikke ind på din side.

Hvis du betaler dig til toppen af søgemaskinerne, så er du tvunget til at betale Google hver måned, hvis ikke du vil miste dine potentielle kunder. Som om det ikke er nok, så står du, hvis du er en lille virksomhed i en udsat position, hvor en ny konkurrent kan komme ind med den helt store pengepung for at overtage positionen som markedsleder og skubbe så mange konkurrenter ud af gamet som muligt.

Det er en typisk strategi, som oftest bruges af store virksomheder eller start-ups, der har været ude at hente penge med en forventning om kraftig vækst.
PPC kan være en fremragende metode at få nye kunder på, men hvis det er en af din virksomheds primære salgskanaler, så lever du på dine konkurrenters nåde.

SEO kan derfor være en god tilføjelse til dit marketingsmix, da det kan bidrage
til at skabe en kontinuerlig og forudsigelig strøm af målrettet trafik, som du ikke
mister så snart du lukker for kasseapparatet.

Derfor har vi hos InnerPoint valgt at positionere os som et specialiseret SEO bureau, så vi kan opnå den ultimative performance for vores kunder. Du kan se nogle af vores kunders resultater her.

Lav indhold til hele kunderejsen

B2B SEO kræver typisk, at man spiller langsigtet, og benytter sig af en hel række forskelligt indhold, der hver opfylder et forskelligt behov.

Mange B2B-virksomheder har udelukkende deres salgssider, som giver information om den service eller ydelse, som virksomheden leverer. En god salgsside er også meget vigtig, og det er den, der kan konvertere en kommerciel eller transaktionel søgning til et lead eller salg, så den må bestemt ikke undervurderes.

Men hvis salgssider er det eneste indhold på din hjemmeside, så sætter du dig selv i en utrolig dårlig situation fra start, da dine konkurrenter kan have interageret med den potentielle køber siden første fase i kunderejsen.

B2B vs. B2C SEO – Det handler om at have fokus på din målgruppes painpoints

B2B SEO adskiller sig i bund og grund ikke særlig meget fra B2C SEO. Googles algoritme er den samme, og det er de samme ting, som din hjemmeside bliver rangeret efter.

Selvom vi elsker at adskille B2C og B2B, så er den person, der foretager søgningen i sidste ende altid et menneske, så på den måde er de to discipliner også mere ens end man skulle tro.

Alligevel er der dog visse forskelle, som man skal være opmærksom på.

Når du sælger B2B er det en virksomhed, der køber, og derfor ligger der et større arbejde i at identificere den rette beslutningstager og skrive indhold, der er målrettet målgruppens pain points og frustrationer.

Derudover vil kunderejsen ofte være anderledes og længere, indenfor B2B.

Få en gratis SEO analyse af din B2B virksomheds SEO potentiale

Hvis du gerne vil have indsigt i hvilket SEO potentiale din B2B virksomhed gemmer på, så er det bare om at gøre brug af vores tilbud. Vi tilbyder nemlig en SEO analyse, hvor vi vil vise dig potentialet og tale om forbedringsmuligheder. Book din SEO analyse her

Indholdsfortegnelse

    https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/11/B2B-SEO-Hvad-er-det-1.jpg 1825 1190 InnerPoint - Specialiseret SEO bureau i København InnerPoint - Specialiseret SEO bureau i København https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/11/B2B-SEO-Hvad-er-det-1.jpg
    [contact-form-7 id="2713"]