SEO Priser – Hvad koster SEO optimering i 2022?

Hvad koster søgemaskineoptimering?

Som virksomhedsejer vil du selvfølgelig gerne blive klogere på hvad SEO koster, og om det er en investering du burde lave. Det kan også være en jungle at finde rundt i, og det er måske ikke altid nemt at gennemskue om det kan blive profitabelt for dig. I dette indlæg vil jeg gennemgå hvilke faktorer der har indflydelse på prisen for SEO, de forskellige måder at prissætte SEO på, og hvordan du kan beregne ROI.

 

Hvad afgør prisen for SEO?

Inden du begynder at finde en pris på SEO, er det vigtigt at forstå hvordan omfanget af SEO bliver defineret. Det kommer ned til to elementer: Dine mål med SEO og omfanget af SEO strategien. Dine mål med SEO vil have stor indflydelse på omfanget og prisen, da det er en faktor som er en indikation på størrelsen af hele SEO-strategien. Derfor er det også en god idé at du på forhånd har fastsat dig nogle konkrete mål for SEO. Hvor mange leads vil du have om måneden? Hvilke søgeord vil I findes på? Hvis der er usikkerheder omkring dette, er det helt fint blot at gøre dig nogle tanker om det, og snakke med dit SEO bureau om det.

Når målene er defineret, kan der udarbejdes en SEO-strategi. En SEO-strategi er i korte træk en handlingsplan for hvilke indsatser der skal eksekveres for at få opnå målene. Derfor er det i sidste ende SEO-strategien som sætter omfanget af arbejdet. I SEO-strategien kigges der bland andet på konkurrencen og sværhedsgraden af søgeordene, som også spiller en signifikant rolle i omfanget. Nogle søgeord er nemlig meget sværere at ranke på, fordi det har mange søgninger per måned, og dermed er der også flere af dine konkurrenter som kæmper for side 1.

 

Prisen på SEO kan også være værdibaseret

Den typiske måde at prissætte SEO på er omfanget, som de fleste virksomheder måler ned i antal timer eller leverancer. Men prisen på SEO optimering kan også være en værdibaseret prissætning. Der er mange tilgange til værdibaseret prisætning, men i korte træk betyder det at prisen er baseret ud fra performance og resultater, altså værdien som SEO bringer for kunden. Dette kan måles i KPI’er som eksempelvis omsætning, antal leads, konverteringer, ROI (return-on-investment) osv, og der kan imellem parterne blive aftalt en ordning.

Hvordan beregnes ROI for en SEO-kampagne?

ROI for en SEO-kampagne kan beregnes på forskellige måder, men den mest almindelige metode er at dividere kampagnens omkostninger med dens fortjeneste. Som nævnt tidligere er det dog ikke altid nemt at måle SEO-arbejdets fulde værdi.

For at beregne ROI for en SEO-kampagne skal du først finde ud af omkostningerne. Dette omfatter både direkte og indirekte omkostninger. De direkte omkostninger er de udgifter der er en del af den faktiske SEO-kampagne, såsom timeprisen for et bureau eller indkøbsprisen på en softwarelicens. De indirekte omkostninger er dem der er forbundet med kampagnen, men ikke direkte relateret til den, såsom omkostningerne til administration eller markedsføring.

Når du har beregnet alle omkostningerne, skal du finde ud af hvilken værdi SEO’en har skabt for din virksomhed. Dette kan måles på forskellige måder, afhængig af dine mål for SEO-kampagnen. Hvis du ønsker at få flere leads, kan du måle dette ved at se på hvor mange flere leads der kommer ind via din hjemmeside. Hvis du ønsker at øge omsætningen, kan du se på hvor meget omsætning der er blevet genereret fra de besøgende der kommer fra søgemaskinerne.

Når du har fundet ud af både omkostningerne og værdien, kan du beregne ROI’en for SEO-kampagnen. For at gøre dette skal du dividere værdien af kampagnen med dens omkostninger. Et eksempel:

Lad os sige at en SEO-kampagne har kostet 10.000 kr. at udføre, og den har genereret 100.000 kr. i omsætning. I dette tilfælde er ROI’en 10:1 ((100.000/10.000)*100). Det vil sige at for hver eneste krone der er brugt på SEO-kampagnen, er der genereret 10 kroner.

Det er altså muligt at måle ROI for en SEO-kampagne, men det er ikke altid nemt. For at gøre det kræver det at man har styr på sine KPI’er og tal, og at man ved hvordan man skal tolke dem. Det er dog absolut muligt, og det er en god idé at have fokus på ROI når man laver en SEO-kampagne, så man kan se om den er rentabel.


Hvorfor skal du undgå billige SEO pakker og priser?

Nogle virksomheder bliver fristet af billige SEO priser, men det skal du under alle omstændigheder undgå. Hvorfor? Fordi at konkurrencen på Google er steget dramatisk i de senere år. Hvilket har fået som følge at mange virksomheder har investeret mere af deres marketingbudget i SEO. Efterspørgslen på side 1 er steget, og derfor kan du ikke få seriøse SEO resultater med små penge. Det er selvfølgelig nemt for mig at sige, så lad os se på noget statistik.

Ifølge denne undersøgelse fra Backlinko var kunder der investerede mere end $500/måned på SEO (ca 3.500 DKK) 53,3 % mere tilbøjelige til at være ekstremt tilfredse sammenlignet med kunder, der brugte mindre end $500/måned. Når man vender den om og ser det fra et utilfredshedssynspunkt, viste det sig at dem der investerede mindre end $500/måned, havde 75 % større sandsynlighed for at være utilfredse, sammenlignet med dem, der investerede mindst $500/måned. Konklusionen er indlysende, det kræver penge at tjene penge, og den regel forbliver sand, når det kommer til SEO.


Markedets SEO priser

Herunder vil jeg give et overblik over hvad du kan forvente af SEO priser på markedet.
En selvstændig SEO konsulent koster typisk imellem 400 – 600kr i timen, hvor SEO bureauer oftest har en timepris på 800 – 1.200kr. 
SEO bureauers priser er naturligvis højere, da bureauet er flere ansatte i virksomheden og har flere ressourcer og værktøjer tilgængelige for kunden.

 
 

Hvad koster SEO hos InnerPoint?

Vi er et 100% specialiseret SEO bureau, og vi eksekverer ud fra vores SEO Sprints framework. Vores SEO Sprints er projektbaseret SEO arbejde på typisk 4 uger, og du betaler én pris for ét Sprint. Mange andre bureauer vælger at binde dig til lange kontrakter med opsigelsesperioder, men det mener vi ikke er en optimal måde at lave SEO på. Derfor har vi tre SEO Sprints, et strategi sprint, content sprint og et link sprint. Når der først er en strategi på plads, kører vi content og link sprint i cyklusser efter kundens behov. Ingen bindinger eller betaling for ventetider, udelukkende fokuseret SEO arbejde på det som driver resultater. Vores SEO Sprints starter fra 10.000 DKK.

Indholdsfortegnelse

    2028 1322 Admin
    Impeka Startup - Premium WordPress Multipurpose theme by Greatives