Alt du skal vide om en SEO rapport
Hvad er en SEO rapport?
Ud over at se, hvordan din hjemmeside rangerer for specifikke søgeord, får du også en idé om kvaliteten af de links, der peger på din hjemmeside.
Rapporten giver dig disse oplysninger ved at vise dig en række forskellige målinger, herunder:
Organisk trafik – Antallet af personer, der er kommet til dit websted via Google-søgninger. Dette tal kan opdeles efter søgeord, henvisningsdomæne eller land.
Links – Antallet og typen af backlinks. F.eks. om nogen har linket til din artikel ved hjælp af et dofollow-link eller et nofollow-link.
Søgeord – De søgeord som folk har brugt til at finde din hjemmeside på Google i den seneste måned. Dette kan være nyttigt, når du skal målrette mere specifikke termer til SEO-formål.
Hvordan skriver man en SEO rapport?
Organiser dataene i et tabelformat: Det første skridt er at organisere alle dataene i en tabel for at gøre det lettere for dig at analysere og forstå dem. Du kan bruge et hvilket som helst regnearksprogram til dette formål, men Google Sheets er et af de mest populære.
Vælg relevante datapunkter: Næste skridt er at vælge relevante datapunkter for hver kolonne i regnearket. Hvis du f.eks. ønsker at inkludere søgeordsrangeringer for forskellige websider, skal du ikke inkludere irrelevante søgeord som “søgeordsresearch” eller “søgeordsoptimering”. Du kan kun vælge dem, som er relevante og værdifulde for dig.
Fokus på vigtige målinger: Fokuser på de vigtigste målinger: Hver kolonne behøver ikke at indeholde alle mulige målinger eller parametre; fokuser i stedet kun på dem, der kan hjælpe dig med at forstå, hvad der skal forbedres eller rettes på din hjemmeside.
Hvad er fordelene ved at lave en SEO-rapport?
Forstå, hvordan din hjemmeside klarer sig i søgemaskinerne. Det kan hjælpe dig med at identificere områder, hvor der er plads til forbedringer, og det giver dig også mulighed for at se, hvilke typer søgeord brugerne søger på Google og andre søgemaskiner.
Find ud af, hvilke sider på dit websted der modtager trafik fra søgemaskinerne. Dette kan hjælpe dig med at beslutte, hvilke sider der har brug for mere indhold, og hvilke sider der ikke modtager meget trafik og bør fjernes fra din hjemmeside.
Se, hvor mange penge hvert søgeord genererer, dets position i søgeresultaterne, klikrate (CTR), gennemsnitlig tid brugt pr. side, afvisningsprocent og sidevisninger pr. besøgende (PV). Disse oplysninger giver dig mulighed for at afgøre, hvilke søgeord det er værd at fokusere på, når du optimerer din hjemmeside. for at opnå bedre placeringer på søgemaskinernes resultatsider. Læs mere om hvordan du arbejder med SEO optimering her.
Konklusion
Du kan få værdifuld indsigt i din trafik og finde ud af, hvordan du kan gøre din hjemmeside bedre med SEO rapporter. Du kan bruge værktøjer som SEMRush og Ahrefs til at få indsigt i din SEO. Vi tilbyder også en gratis SEO analyse her hos InnerPoint.