Skip links

SEO – Ultimativ guide til søgemaskineoptimering

Hvad er SEO?

SEO står for ”Search Engine Optimization”, altså søgemaskineoptimering på dansk. SEO er praksis med at optimere et websted til Google-søgning for at tjene højere webtrafikniveauer og forbedre webstedets synlighed. Det er en vigtig digital markedsføringsstrategi for enhver virksomhed, der ønsker at opnå en konkurrencefordel online. På trods af stigende popularitet er mange mennesker stadig i tvivl om, hvad SEO er, hvor meget og om de skal investere i det, hvordan gode resultater ser ud osv. Lad os kigge på det!

Hvordan fungerer SEO?

Google har bevaret sin plads som nummer et søgemaskine og viser ingen tegn på at opgive denne dominans. Den bruger en algoritme kaldet “Penguin” til at overvåge kvaliteten af websteder og frasortere spamsider eller dem, der engagerer sig i uetisk accepterede SEO-teknikker, der almindeligvis omtales som Black Hat SEO. Penguin-algoritmen er sammen med andre faktorer ansvarlig for at markere mistænkelige websteder på ranglisten, så de ikke vises på den første side med webresultater.

Hvad er Crawlers?

En crawler i SEO er et program, der surfer på internettet og indekserer websteder til søgemaskiner. Crawlere er vigtige, fordi de hjælper søgemaskiner med at finde og rangere websteder. Når en crawler besøger websteder, ser de også indholdet på hver side, og det er sådan, søgemaskiner afgør, om websteder er relevante for bestemte søgeord. Denne indekseringsproces kaldes scraping eller webcrawling.

Når SEO-virksomheder taler om “crawlere”, mener de søgemaskinespiders. Edderkopper er de programmer, der gennemgår internettet på vegne af søgemaskiner (dvs. Google, Bing, Yahoo! osv.).

Edderkopper adskiller sig fra mennesker af et par grunde: hastighed og indeksering. Edderkopper kan besøge millioner af sider på få sekunder, mens vi kan tage dage om at udføre den samme opgave, og edderkopper opretter indekser og lister over fundne URL’er, som folk kan få adgang til (vi kan kun få adgang til de indekser, edderkopper opretter).

Sådan fungerer Spiders

Google (eller et andet søgemaskinefirma) opretter en edderkop, der bliver indlæst på deres webservere sammen med deres sideindeks. Søgemaskiner kalder typisk dette indeks for “Google-indekset” eller blot “indekset”, men dette er teknisk forkert, fordi der ikke er et enkelt indeks, og hver søgemaskine har sit eget.

Edderkoppen opretter et indeks over alle de sider, den har gennemset. Dette gøres ved at registrere titlen, URL, metabeskrivelse, linkankertekst osv., som så bruges til at beskrive den side i søgeresultaterne. Hvis du kan se en webside uden at forlade din browser (dvs. du er ikke logget ind), så er siden i indekset, og søgemaskiner kan returnere din browser en side, der beskriver det pågældende websted, hvis du søger efter bestemte søgeord.

Adgang til dette indeks giver folk mulighed for at se alle de websider, som er blevet opdaget af Googles edderkop. Det er derfor, edderkopper også kaldes “robotter” – de er robotter, der kravler rundt på internettet og robotisk opdager sider.

Hvad er indexing?

Når det kommer til at optimere dit websted til søgemaskinerne, er en af ​​de vigtigste ting, du kan gøre, at indeksere dine sider korrekt. Indeksering betyder simpelthen, at du sender dit websted og dets sider til søgemaskinerne, så de kan findes og rangeres.

Der er et par forskellige måder at indeksere dit websted på, men den mest almindelige er gennem indsendere som Google Webmaster Tools (Google Search Console) eller Yahoo! Site Explorer. Disse værktøjer giver dig mulighed for at indsende dit websted og spore, hvordan dine sider klarer sig på søgemaskinens resultatsider (SERP’er).

Det store spørgsmål, som de fleste mennesker har, når de begynder at optimere deres websteder, er, hvordan de skal gå om at indsende deres sider. Du kan indsende dine sider automatisk ved at tilføje dem til et sitemap. Der er flere forskellige sitemaps tilgængelige, men min favorit er Google Sitemaps, som lader dig tilføje op til 50.000 URL’er gratis. Når du tilføjer dine sider til et sitemap, kan du tilføje yderligere oplysninger om hver side, såsom typen af ​​indhold på siden og den hyppighed, hvormed den opdateres. Dette hjælper Google (og andre søgemaskiner) med at forstå, hvad dit websted handler om, og hvor ofte det ændrer sig.

Der er flere fordele ved at bruge sitemaps til indeksering:

Eliminerer behovet for at indsende individuelle webadresser – Med sitemaps tilføjer du blot alle dine sider og giver Google besked, når de ændrer sig. Når du har indsendt dine sitemap(s), er der ingen grund til at genindsende webadresser, så længe indholdet på disse sider forbliver uændret. Hvis du sletter en side, skal du fjerne den fra sitemappet. Hvis du tilføjer en side, skal du tilføje den til dit sitemap eller indsende den på en anden måde.

Sitemaps er nemme at bruge – Googles sitemapgenerator opretter koden til at tilføje dine sider til en enkelt XML-fil, hvilket gør dem nemme at indsende og verificere i Webmaster Tools. Du kan også oprette yderligere sitemaps for at indsende dine billeder, videoer og andet indhold.

Sitemaps hjælper dig med at undgå problemer med duplikeret indhold – Hvis du bruger flere måder at indeksere dit websted på, er det nemt at skabe duplikeret indhold, der kan skade dine placeringer. Hver gang du tilføjer eller opdaterer indhold på dit websted, skal du inkludere disse oplysninger i dit sitemap, så det kan hjælpe med at reducere eller eliminere duplikeret indhold på siderne. Sitemaps forbedrer crawl-hastigheder – Google indekserer sitemaps oftere, end de indekserer individuelle URL’er, hvilket betyder, at dit websted bliver indekseret hurtigere og rykker hurtigere op i ranglisten.

Hvad bestemmer søgeresultaterne? De 3 primære elementer

Der er ikke noget endeligt svar på dette spørgsmål, da SERP-placering (search engine results page) bestemmes af en række faktorer, hvoraf nogle er kendte og nogle ikke er det. For at gøre det nemt for dig at forstå, har vi sat det i 3 hovedelementer:

De tre hovedelementer, der bestemmer SERP-rangeringer

Teknisk SEO

Indholdsstrategi

Links

Elementer i søgemaskineoptimering

Hvad er Teknisk SEO?

Teknisk SEO er en praksis, der kan bruges til at forbedre synlighed og placering af et websted på søgemaskiner. Den fokuserer på optimering af et websteds struktur, indhold og on-page-elementer for at gøre det nemmere for søgemaskiner at crawle og indeksere. Teknisk SEO kan også være med til at forbedre brugeroplevelsen af en hjemmeside ved at gøre den hurtigere og nemmere at navigere.

En kritisk del af teknisk SEO er at sikre, at din hjemmeside er korrekt opsat. Dette indebærer at have en ordentlig webstedsstruktur og sikre, at du ikke har ødelagte links eller andre kodningsfejl, som kan forhindre søgemaskinecrawlere i at nå alle områder af dit websted.

Webstedets hastighed

Det betyder også at sikre, at vigtige sider som hjemmesiden indlæses hurtigt, og at søgemaskinecrawlere kan få adgang til og indeksere alt dit indhold uden problemer. Det er særligt vigtigt at sikre, at dine sider indlæses hurtigt, da Google har udtalt, at webstedets hastighed er en officiel rangeringsfaktor, og stærke data understøtter teorien – en nylig analyse viste, at for hver 1/10 af et sekunds forsinkelse i indlæsningstid, kan Google sænke placeringen med 1 %. Du kan tjekke dit websites hastighed her:

Metadata og url-struktur

Teknisk SEO involverer også at vælge det mest relevante navn for hver af dine websider ved at bruge beskrivende sidetitler og URL’er, som sandsynligvis vil blive forstået af søgemaskinerne. At bruge et klart, kortfattet sprog er nøglen her – sørg for, at du bruger ord, der præcist beskriver, hvad dit indhold handler om. Dette mindsker tvetydigheden i Googles fortolkning af, hvad dit websted handler om, og vil være med til at sikre, at dine sider rangeres efter de rigtige termer.

Vigtigheden af Teknisk SEO

Teknisk SEO er uden tvivl blevet vigtigere end nogensinde for nylig, da Google fortsætter med at forfine sine søgealgoritmer. Virksomhedens søgemaskine har altid fokuseret på at levere det mest relevante indhold til brugerne, så en forbedring af brugeroplevelsen har altid været en del af den måde, Google rangerer sider på. Men i de senere år ser det ud til at være blevet endnu vigtigere end før.

Meget teknisk SEO handler om at sikre, at du ikke gør noget, der kan skade dine søgemaskiners placeringer – det handler ikke kun om at gøre ting, der vil forbedre dem. Tekniske aspekter som hvor hurtigt dit websted indlæses, om alle dine links virker eller ej, og hvor nemt det er at navigere på dit websted, har alle en betydelig indflydelse på SEO – at forbedre disse ting kan hjælpe dig med at rangere højere på kort sigt, og et solidt teknisk fundament vil hjælpe med at sikre, at disse forbedringer ikke forsvinder fra den ene dag til den anden.

Hvad er indholdsoptimering?

Når det kommer til SEO, er indholdsstrategi et af de vigtigste aspekter af processen. Uden en veltilrettelagt og gennemført indholdsstrategi vil dit websted ikke rangere så højt, som det kunne – eller værre, du kan ende med at blive straffet af Google.

Nøglen til en god indholdsstrategi er at skabe værdifuldt indhold, der både vil engagere og interessere dit publikum, og som også giver SEO-værdi til din hjemmeside. Det betyder, at du inkluderer søgeord og sætninger i hele dit indhold, samt brug af andre SEO-taktikker såsom header-tags, metatags og backlinks.

Det er også vigtigt at holde dit indhold opdateret regelmæssigt, både med nye artikler og med revideret information om eksisterende artikler. Dette fortæller Google, at din hjemmeside er aktiv og stadig vedligeholdes, hvilket kan hjælpe med at booste dine placeringer.

Tips til at skabe godt indhold

Copywriting er en væsentlig del af content SEO, da det er med til at forbedre hjemmesidens synlighed og tiltrække flere besøgende. God tekstforfatning kan også være med til at booste hjemmesidens placering på søgemaskineresultatsider (SERP’er). Der er et par vigtige ting at huske, når du skriver kopi til SEO-formål:

 

1. Brug søgeord og søgeordssætninger i hele kopien, men overanvend dem ikke. En god tommelfingerregel er at bruge dem én gang for hvert 100 ord.

2. Sørg for, at kopien er velskrevet og let at læse. Teksten skal formateres på en måde, der gør den let at scanne og fordøje.

3. Brug punktopstillinger og lister, hvor det er muligt, da de er nemmere at læse end tekstafsnit.

4. Link internt til andre sider og indlæg på hjemmesiden for at holde brugeren engageret i siden. Dette kan øge gentagen trafik og booste placeringer for disse bestemte søgeord.

5. Sørg for, at links er beskrivende; det er nyttigt, når brugere ved præcis, hvor de vil blive taget, hvis de klikker på et link.

6. Hold links mellem 60 og 80 tegn i længden, da det er det maksimale antal tegn, der vises i en forhåndsvisning af en søgemaskineresultatside. Hvis der er for mange tegn, vil besøgende klikke på linket forhåndsvisning i stedet for det faktiske link.

7. Brug titler til eksterne links, der er søgemaskinevenlige. En god tommelfingerregel er at inkludere målsidens primære søgeord i en titel.

Hvad er linkbuilding?

Et af de vigtigste aspekter af enhver succesfuld SEO-kampagne er linkbuilding. For at rangere højt på søgemaskineresultatsider (SERP’er), skal dit websted have links fra websteder af høj kvalitet.

Der er flere forskellige teknikker, du kan bruge til linkbuilding, men den mest effektive tilgang er at skabe værdifuldt indhold, som naturligt vil tiltrække links fra andre hjemmesider. Dette involverer oprettelse af blogindlæg, artikler og andre former for indhold, der er af interesse for din målgruppe, og som giver reel værdi.

En anden effektiv måde at bygge links på er gennem gæstepostering. Dette involverer at skrive gæsteindlæg til andre hjemmesider i din branche og inkludere et link tilbage til din egen hjemmeside. Dette vil ikke kun hjælpe dig med at opbygge links, men det kan også hjælpe med at øge dine placeringer i søgemaskinerne.

Hvad er White-Hat SEO?

White-hat SEO er et udtryk, der bruges til at beskrive de etiske og godkendte metoder til at optimere en hjemmeside til Google-søgning. Denne type SEO fokuserer på at skabe en brugervenlig side, der overholder søgemaskinens retningslinjer. White-hat SEO-udøvere tror på at opbygge et websteds autoritet og tillid gennem kvalitetsindhold, linkbuilding og teknisk optimering.

Hvad er Black-Hat SEO?

White-hat SEO er ofte kontrasteret med black-hat SEO, som refererer til brugen af uetiske eller ildeset teknikker såsom keyword stuffing, link buying og cloaking. Mens black-hat-teknikker ofte kan give kortsigtede resultater, kan de også føre til sanktioner fra Google, der kan skade et websteds rangering alvorligt. Af denne grund er white-hat SEO generelt den foretrukne metode til optimering.

Linkbuilding best practices

Over tid har Google udgivet flere dokumenter, der skitserer, hvad der er og ikke betragtes som white-hat SEO. Disse officielle retningslinjer fra søgemaskinegiganter kan være yderst nyttige for webstedsejere, der ønsker at øge deres online synlighed gennem naturlig trafik. Sider på Googles websted, der dækker, hvad der er og ikke er white-hat SEO inkluderer:

Googles startvejledning til søgemaskineoptimering – Giver et kort overblik over teknikker med både hvid-hat og sort-hat.

Googles retningslinjer for webmastere – Skitserer Googles anbefalinger til webstedsoptimering, herunder nyttige råd om webdesign, oprettelse af indhold, linkbuilding og brug af Webmasterværktøjer.

Googles 10 bud om linkbuilding – Dækker alle aspekter af linkbuilding, inklusive hvilke typer links der er godkendt, og hvor mange links der er for mange.

Hvorfor er SEO vigtigt i 2022?

SEO vil være endnu vigtigere for virksomheder i 2022. Inden da vil søgemaskiner bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at levere bedre søgeresultater. Det betyder, at virksomheder, der ikke bruger SEO-teknikker, vil være i en ulempe, fordi deres hjemmesider vil være sværere at finde og rangere højere end dem, der bruger SEO.

I 2020’erne vil tendensen være, at virksomheder har en flydende tilstedeværelse på nettet, der er designet med brugeroplevelse i tankerne. Ved at lære af tidligere fejl og anvende nye teknikker, efterhånden som de bliver tilgængelige, vil virksomheder gøre deres websteder så venlige som muligt over for søgemaskinespiders. Det betyder at foretage ændringer såsom strømlinet navigation, hurtige indlæsningstider, hvis du bruger JavaScript, og optimeret indhold.

Udvælgelsen af ​​søgeord til SEO bliver også endnu vigtigere. Naturlig sprogbehandling (NLP) vil være i stand til at bestemme den underliggende hensigt med søgeforespørgsler. Virksomhedens hjemmeside skal matche disse hensigter, hvis den skal rangere højere end sine konkurrenter i 2020’erne. Google er allerede begyndt at bruge semantisk søgning, som matcher søgeordene sammen med synonymer og syntaks. Alle disse elementer skal tages i betragtning, hvis en virksomhed skal have en flydende tilstedeværelse på nettet i 2020.

Hvordan måles SEO-resultater?

Der er mange måder at måle SEO-resultater på, og den rigtige måde at gøre det på vil variere afhængigt af din virksomhed og hvad du forsøger at opnå med din SEO-kampagne. Her er en oversigt over almindelige metrics, der skal måles:

Position i søgeresultaterne

En af de vigtigste ting at se på er din hjemmesides placering i søgemaskinerne. Hvis dit websted er højere end det var før, så virker din SEO-kampagne.

Organisk trafik

En af de bedste måder at måle din SEO-kampagnes succes på er at se på din hjemmesides organiske trafik. Hvis din hjemmeside får mere organisk trafik, end den var før, så virker din SEO-kampagne.

Trafik værdi

Trafikomkostningerne er i det væsentlige beregnet af den organiske trafik ganget med CPC (Cost-Per-Click) for hvert søgeord, der førte til det organiske besøg. Måling af trafikomkostningerne er en fantastisk målestok til at måle resultater. Det giver kunderne et klart mål at overveje værdien af.

Konverteringer og leads

Antallet af leads, som deres hjemmeside genererer, kan bruges som en nøglemåling til måling af SEO-resultater. For at måle succes med leadgenerering skal du oprette en onlineformular, som folk, der besøger dit websted, kan udfylde i bytte for mere information om din virksomhed eller dine tilbud.

Hvor lang tid tager det at se SEO resultater?

Det kan tage et par måneder at se SEO-forbedringer, men virkningen af ​​god SEO-praksis kan være langvarig.

Hvis dit websted er relativt nyt, ser du muligvis ikke væsentlige resultater med det samme. Men når først siden har en vis alder og mere indhold, vil det begynde at få mere indflydelse.

Betyder det, at SEO tager lang tid? Ingen! Men det kræver tålmodighed.

Husk venligst, at ingen søgemaskine belønner links for deres “kraft”, og at det eneste, der rangerer websteder, er links.

Det er på tide at stoppe med at tænke på SEO som en måde at opnå hurtige resultater på, og begynde at se det som en langsigtet forretningsstrategi. Googles algoritme til rangering af sider opgraderes konstant for at tilpasse sig brugernes stigende sofistikerede brug af søgemaskiner. Det betyder, at SEO’s rolle bliver endnu vigtigere i fremtiden.

Den nederste linje er, at en god SEO-strategi kan være langtidsholdbar, og den kan give enorme resultater, hvis den gøres korrekt. Men husk på, at det ikke er noget, du skal forvente natten over.

Skal din forretning have flere organiske leads?

Book et gratis potentiale møde om hvordan en SEO løsning kan se ud for din forretning

BOOK EN TID NU