Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse – Sådan laver man en effektiv søgeordsanalyse

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er det første step til en succesfuld SEO-kampagne. I denne proces skal du undersøge og udvælge de søgeord, som giver bedst mening for din virksomhed at rangere for på Google, og dermed hvilke søgeord din marketingindsats indenfor SEO skal fokusere på.
Det indebærer at identificere søgeordsmuligheder, analysere hvor høj konkurrencen er og vælge de rigtige søgeord at målrette baseret på dine forretningsmål.
 

Hvorfor er søgeordsanalyse vigtigt for en SEO-kampagne?

Et af de vigtigste aspekter af en succesfuld SEO-kampagne er en dybdegående søgeordsanalyse. Hvorfor? Fordi du vil skabe indhold omkring de termer, din ønskede målgruppe søger efter. Dette indebærer at lave en søgeordsanalyse, og dermed finde de rigtige søgeord at målrette mod for at tiltrække de mest relevante besøgende til din hjemmeside. Ved at undersøge og målrette de rigtige søgeord kan du sikre, at din SEO indsats er fokuseret på at tiltrække den rigtige målgruppe til din virksomhed. Læs mere om, hvordan du tiltrækker din målgruppe med gode SEO tekster her.

Når du laver en søgeordsanalyse, skal du blandt andet vælge, om du vil gå efter svære søgeord eller mod søgeord, der har lavere søgevolumen men også lav konkurrence. Det afhænger af dine målsætninger.

Når du har lavet en søgeordsanalyse og fundet de rigtige søgeord, er det vigtigt at bruge dem på hele din hjemmeside for at SEO-optimere din hjemmeside til søgemaskinerne. Det betyder, at du bruger dem i dine titler, i dit indhold og i dine søgeordstags. Ved at gøre dette kan du hjælpe med at forbedre din hjemmesides placering for disse søgeord og tiltrække mere relevant trafik.

 

Før du laver en søgeordsanalyse: Forstå søgeintentionen bag søgninger

I processen med at lave en søgeordsanalyse, er det vigtigt at forstå de forskellige søgeintentioner. Ordet “søgeintention” refererer til det formål, som en bruger udfører en søgning med. Det kan være alt fra at finde information om et bestemt emne, til at købe et produkt eller en service. At forstå en brugers søgehensigt er afgørende for at skabe indhold, der opfylder deres behov, og hjælper dem med at nå deres mål.

Der er en række måder at undersøge søgeordshensigter på. Den ene er blot at se på selve søgeordet og forsøge at bestemme, hvad brugeren leder efter. En anden er at bruge søgeordsanalyseværktøjer, såsom Google Ads Keyword Planner, der giver data om, hvordan folk søger efter specifikke termer.

Når du har en god forståelse af søgeordsintentionen, kan du begynde at skabe indhold og skrive gode blogindlæg, der opfylder behovene hos din målgruppe. På den måde kan du hjælpe dem med at finde det, de leder efter, mens det også vil hjælpe dig med at rangere højere i søgeresultaterne. Hvordan skriver man gode blogindlæg? Den digitale kunderejse er vigtig at forstå i denne sammenhæng, du kan læse mere om The Customer Journey her

 

De fire typer af søgeintentioner

Hvis du vil være sikker på at få den rette trafik fra Google, så skal du forstå disse fire typer søgeintentioner, og hvordan du målretter dem. Dette er de fire typer søgeintentioner:
 

Informational

Informationssøgninger er normalt vanskelige at målrette, fordi der er mange hjemmesider, der konkurrerer om det samme søgeord eller det samme udtryk. Med informationssøgninger har du muligheden for at komme ud til en ny målgruppe, som ikke er bekendt med dig eller dit produkt. Det betyder dog samtidig, at dem der laver denne type søgning kun er på første trin i kunderejsen, og derfor kan det tage tid at overbevise dem om at købe.
For at optimere din hjemmeside til disse typer søgninger, skal du sørge for, at dit indhold er relevant og informativt. Derudover kan du medtage de relevante søgeord i titler og beskrivelser, så du fortæller søgemaskinerne, at din side handler om lige netop det. 

Navigational

Navigationssøgninger er personer, der søger efter en bestemt virksomhed eller brand. Alt du skal gøre er at sørge for, at din hjemmeside vises i de øverste resultater for det søgeord eller den sætning, nogen søger efter.

Transactional

Transaktionssøgninger er de sværeste at målrette mod, fordi folk normalt leder efter noget helt specifikt. De er dog meget værdifulde, fordi den der søger er klar til at købe, så hvis du har det, kunden søger, så kræver det næsten ingen overbevisning at få dem til at købe fra dig. For at optimere din hjemmeside til disse typer søgninger skal du inkludere søgeordsrige titler og beskrivelser samt produkt- eller tjenestesider. Du kan også sørge for, at din hjemmeside er nem at navigere, så folk hurtigt og nemt kan finde det, de leder efter.

Commercial

Kommercielle søgninger er personer, der ønsker at undersøge et produkt eller en tjeneste nærmere. De er normalt i overvejelsesfasen. De er altså interesserede i noget specifikt, men er stadig ikke overbeviste om, at de skal købe det. Hvis du har en webshop vil de fleste af dine søgeord nok være kommercielle.

Målsætning: Hvilken type trafik skal jeg vælge

Hvis du er lidt i tvivl om hvilken af disse 4 søgeintentioner, der er mest relevant for dig, så er det vigtigt, at du har en klar målsætning for din SEO-kampagne. Du skal være afklaret med om formålet med kampagnen er at skabe mere opmærksomhed omkring dit produkt eller at få varmere trafik fra folk, der aktivt leder efter det du sælger.

Generelt har de søgninger, der er længst henne på kunderejsen den største værdi, da det kræver mindst arbejde at få en konvertering. Det er altså vigtigere for os at rangere for søgeordet ”Innerpoint SEO-bureau” end ”Hvad er SEO” fordi dem, der søger på vores navn allerede kender os og vores service, mens de andre stadig er ved at finde information og slet ikke er klar til at købe. Mængden af trafik vil dog oftest være større på søgninger i starten af kunderejsen, og det er derfor, at man ikke bare kan rangere for navigationssøgninger.


Et tip til din søgeordsanalyse: Hvad er forskellen mellem short- og long tail søgeord?

Når du arbejder med SEO, vil du ofte høre begreberne short- og long tail søgeord, og de er også en vigtig del af din søgeordsanalyse.

Short tail søgeord er karakteriserede ved (som ordet antyder) at være korte søgeord, der ofte består af bare 1-3 ord. Det kunne for eksempel være et søgeord som ”spisebord”. Short tail keywords får ofte meget trafik, men de er ikke særlig specifikke og målrettede, og de er ofte svære at rangere for, da alle gerne vil have deres hjemmeside til at rangere for søgeordene.

Long tail søgeord er længere søgeord, og det kunne for eksempel være ”rundt spisebord til 8 personer”. Disse søgeord har ofte en meget lavere søgevolumen, men til gengæld er der mindre virksomheder, der prøver at rangere for søgeordet, og de besøgende, du får fra long tail søgeord er mere målrettede og konverterer ofte bedre.

Når du skal lave indhold omkring dine valgte søgeord, så giver det ofte mening at vælge et short tail søgeord, og flere long tail søgeord, som du kan bruge i dit indhold. På den måde kan du få nogle hurtige resultater ved at rangere for de længere søgeord mens du arbejder på den langsigtede strategi og forbedrer din rangering på short tail keywords.

 

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

Der er en række måder at komme i gang med din søgeordsanalyse på, men hvis du kun lige er gået i gang med dit SEO-arbejde, så kan du starte sådan her

1. Vælg dine hovedtermer

Det er altid en god idé, at starte med at skrive alle de emner og keywords ned som er relaterede til din virksomhed. Hvis du sælger B2B og har en blog, der henvender sig til den selvstændige erhvervsdrivende, så kan det være, at du blogger om følgende emner

  • SEO
  • Leadgenerering
  • Salgstips
  • Email marketing

Selv hvis du allerede laver SEO-arbejde, så kan det være en god idé, at skrive dine hovedtermer ned alligevel for at se, om der er nogle dele af din virksomheder, som du ikke har fokuseret særlig meget på.

2. Brug søgeværktøjer

Når du har fundet ud af hvilke hovedtermer, der er relevante for din virksomhed, så er det tid til at udvide din horisont og se på hvilke søgeord relateret til dine emner, som folk faktisk benytter, når de søger online. Der er en række forskellige værktøjer, som du kan bruge til at hjælpe med dette, herunder Google AdWords Søgeordsplanlægning og Google Trends. Du kan også benytte dig af Answer The Public. Det er en gratis side, som fortæller dig hvilke spørgsmål folk stiller på Google relateret til dit søgeord. Det er både en god måde at finde nye long tail keywords, men det kan også give dig inspiration til, hvilke udfordringer dine kunder har, og hvad for noget indhold, du kan lave, som bedst kan hjælpe dine kunder.

3. Brug konkurrenterne

En anden god måde at finde nye søgeord på er at kigge på, hvad dine konkurrenter gør. Der er ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken, så hvis dine konkurrenter rangerer for nogle bestemte søgeord, så betyder det (ofte), at det er relevant trafik. Det er derfor en oplagt mulighed for at finde andre gode søgeord.


Hvordan udvælger jeg de bedste søgeord?

Når du har foretaget de forrige steps, skulle du gerne have en liste med flere hundrede hvis ikke tusinde af søgeord. Det er umuligt at lave detaljeret indhold og rangere for samtlige søgeord, så derfor skal du udvælge de bedste søgeord, og det kan du gøre ved hjælp af disse 3 faktorer:

Søgevolumen

Søgevolumen angiver hvor mange søgninger, der er på et bestemt søgeord hver måned. Det er selvfølgelig mere attraktivt at rangere højt for et søgeord, der har 50000 søgninger om måneden end et søgeord, der har 50 søgninger om måneden. Det virker ret indlysende, men det er vigtigt at tjekke før man beslutter sig for, hvilke søgeord man vil rangere for, så man kan bruge sin tid, på de søgeord, der giver de bedste resultater.

Konkurrence

Problemet med søgeord, der har en høj søgevolumen er, at alle vil rangere for dem, og det gør det meget sværere. Man skal derfor altid overveje, hvor stor konkurrencen er, før man giver sig i kast med at rangere for et specifikt søgeord. Nogle søgeord kan være stort set umulige at rangere for, så derfor kan det være en god idé at starte med at rangere for søgeord med mindre konkurrence. Konkurrencen hænger ofte sammen med hvor mange søgninger, der er om måneden, men ikke altid, du kan opleve, at der er stor forskel på konkurrencen mellem forskellige søgeord og det kan du udnytte til at finde de søgeord, der har den højeste søgevolumen, og den laveste konkurrence. Det kan du blandt andet bruge Google AdWords Keyword Planner og Moz Keyword Explorer til.

Trafikværdi

En ting er, hvor mange der søger, og hvor svært det er at rangere for de søgeord noget andet er, hvilken værdi kunder fra forskellige søgeord har. Vi har allerede omtalt forskellige søgeintentioner, og hvordan de kan påvirke værdien af søgeordet, men der er også andre faktorer, der bestemmer værdien af den trafik, som du får. En person der søger på ”rundt spisebord til 8 personer” vil med alt sandsynligheden være mere tilbøjelig til at købe end en der søger på ”spisebord”, fordi personen allerede ved præcist, hvad han vil have, så det giver dig også bedre muligheder for at levere lige netop det.
noget andet er, at værdien af det du sælger, kan være forskellig. Hvis du kan tjene 10.000 på et spisebord, men kun 2.000 på et sofabord, så er det selvfølgelig bedre at rangere for søgninger på spiseborde. Når man skal vælge et søgeord, er der altså meget mere der spiller en rolle end bare, hvad der giver dig flest besøgende på din hjemmeside.


Konklusion: Har du valgt de rigtige søgeord?

Hvis du føler dig lidt overvældet af alt det du skal overveje, så kan man simplificere det og bare overveje én ting: Hvad giver den højeste ROI (return on investment)?
Grunden til at du gerne vil have mere organisk trafik er vel for at få flere kunder, så det burde være det vigtigste parameter. Der er intet galt med at tage de lavthængende frugter først, så det handler i virkeligheden bare om at finde de søgeord, som kræver den mindste energi at rangere for, og giver det bedste resultat. Hvis du gerne vil vide, hvor meget du kan tjene, kan du prøve vores ROI beregner for SEO.


Ekstra tip: Mål din SEO-resultater

“What gets measured gets improved.” -Peter Drucker

Du kan ikke lave noget god markedsføring uden at måle resultaterne af dit arbejde. Når du begynder at skabe indhold omkring de søgeord, du har udvalgt, så vil du opleve, at du vil rangere højt for nogle søgeord, men ikke for andre. Den information kan du bruge til at finde ud af, hvad du skal lægge mere energi i, og hvilke søgeord, der skal arbejdes mindre med.

Rangering af dine søgeord er den mest oplagte værdi at måle, men det er vigtigt, at du måler hele kunderejsen. Din rangering i søgemaskinerne og antallet af besøgende på din hjemmeside er det, man ofte kalder for vanity metrics. Vanity metrics er en enhed du måler, som får dig til at se rigtig god ud, men ikke har nogen reel værdi. En der besøger din hjemmeside, har ikke nogen værdi før han/hun har foretaget en konvertering. Det kan godt være, at det er fedt at have 5000 nye besøgende, men det giver jo ikke penge i lommen. Du kan derfor godt få en masse trafik og være fristet til at tro, at du skal lægge mere energi i det indlæg eller lignende indlæg, men hvis det viser sig, at du har fået 0 kunder fra indlægget mens et andet indlæg, der har fået langt mindre trafik har givet dig 10 kunder, så er det dér, du bør lægge din energi.

Kasim Aslam en af de ledende markedsføringseksperter i verden fortæller, at han brugte 2 år på at rangere øverst for søgeordet ”Google Ads agency”, men det viste sig, at han fik langt flere kunder fra søgeordet ”how to calculate ROI”.
Med det sagt er en søgeordsanalyse altså ikke bare noget, som du laver en enkelt gang og glemmer alt om. Din virksomhed, konkurrenterne og hvad folk søger på udvikler sig, så det bør din søgeordsanalyse også gøre.


Hvilke værktøjer kan man bruge til en søgeordsanalyse?

Når det kommer til at lave en søgeordsanalyse til SEO, er der en række gode værktøjer til rådighed. Følgende er nogle af de mest populære:

SEMrush (betalt)

Ahrefs (betalt)

KWFinder (betalt)

Læs videre: Hvordan skriver man et leadgenererende blogindlæg?

 
Ofte stillede spørgsmål

En søgeordsanalyse er en proces, hvor man analyserer og udvælger de søgeord, der er lettest og mest relevante at rangere for ved blandt andet at kigge på søgeordets konkurrence og søgevolumen.

Der er flere måder at komme i gang med en søgeanalyse på, men processen indebærer at finde søgeord, der er relevante for ens hjemmeside, og derefter analysere, hvilke der giver bedst mening at rangere for, ved hjælp af værktøjer som Google Adwords søgeordsplanlægning og viden om søgeintention, konkurrence og søgevolumen.

Prisen på en søgeordsanalyse afhænger af omfanget af opgaven, og ofte vil det være en del af en større SEO-service. En Søgeordsanalyse er også inkluderet i både vores SEO-sprints og vores SEO-rådgivning.

Google Ads Keyword Planner er et gratis værktøj, som du kan bruge i din søgeordsanalyse til at undersøge konkurrencen og søgevolumen for relevante søgeord.

Indholdsfortegnelse

    2163 1410 Admin
    Impeka Startup - Premium WordPress Multipurpose theme by Greatives
    [contact-form-7 id="2713"]