10 tips til at få salg i din webshop med SEO [GRATIS TJEKLISTE]

10 tips til at få salg i din webshop med SEO [GRATIS TJEKLISTE]

Hvad er webshop SEO i 2022?

Webshop SEO handler kort sagt om søgemaskineoptimering af en webshop med det formål at få mere organisk trafik til webshoppen. Det gør man ved at blive vist så højt som muligt i søgeresultaterne for relevante søgeord. De 3 øverste resultater på siden får størstedelen af trafikken, fordi det er over ”foldet”. Det betyder, at man ikke skal scrolle ned for at se søgeresultatet. De andre resultater på første side får dog også en del trafik, men over 95% af søgende ser aldrig 2. side. Når man laver sin SEO handler det altså om at få webshoppen til at rangere på første side.


Hvorfor lave webshop SEO?

Det er nok enhver webshop ejers drøm at få en konsekvent strøm af målrettede besøgende til sin hjemmeside hver eneste måned. 53% af alt trafik kommer fra organisk søgning, så ved at forbedre din SEO, får du muligheden for at blive fundet af alle dem, der allerede leder efter dit produkt.
SEO kan dog godt virke som en uoverskuelig disciplin, så derfor har vi lavet dette indlæg for at give dig et indblik i, hvordan du kan forbedre dine rangeringer i søgemaskinerne.

 

Hvad er forskellen på SEO for webshops og B2B?

Når det kommer til SEO for webshops, er der nogle vigtige forskelle, der skal tages i betragtning sammenlignet med traditionel SEO for business-to-business (B2B) virksomheder.

Produktsider er nøglen. Webshops produktsider er hjemmesidens brød og smør. Det betyder, at de skal optimeres til både søgemaskiner og potentielle kunder. Sørg for, at hver produktside indeholder relevant, søgeordsrigt indhold, der præcist beskriver produktet. Inkluder desuden billeder og videoer af høj kvalitet for at hjælpe potentielle kunder med at visualisere produktet.

Kategorisider er også vigtige. Ud over produktsider er kategorisider en anden vigtig del af webshoppen. Disse sider giver et overblik over produkterne i en bestemt kategori, og de kan være en god måde at tiltrække potentielle kunder, som måske ikke kender dit brand. Sørg for, at hver kategoriside er veloptimeret med titler og beskriver, som indeholder relevante søgeord

Når det kommer til brugen af sociale medier til at drive trafik, driver webshops flere konverteringer end B2B. Dette er vigtigt, da brugeradfærd på ens hjemmeside er en faktor i SEO. Platforme som Twitter og Facebook kan være en fantastisk måde at nå ud til nye kunder og promovere dine produkter. Du kan derfor overveje at poste regelmæssigt og inkludere links til dit websted.

 

Søgeordsanalyse for webshops: Sådan finder du de rigtige søgeord

Det er enormt svært at rangere godt på Google, hvis man ikke ved hvilke søgeord ens målgruppe bruger. Derfor er det vigtigt at lave en god søgeordsanalyse inden man begynder at optimere sin webshops SEO.

Når du laver en søgeordsanalyse kan du bruge værktøjer som Google Keyword Planner, og så skal du udvælge de søgeord, der har den største volumen og den mindste konkurrence.
Det er ofte en god idé at finde nogle long tail keywords, som altså er et lidt længere søgeord. De har for det meste en lavere søgevolumen men til gengæld er søgningerne mere målrettede, og det er lettere at rangere for disse søgeord.
Til sidst skal du også være opmærksom på søgeintentionen. Nogle søgninger bliver foretaget med det formål at få mere information mens andre søgninger kan have til formål at købe et produkt. Hvis du vil lære mere om, hvordan du laver en god søgeordsanalyse, kan du læse vores blogindlæg: Sådan laver du en søgeordsanalyse.

 

10 tips til at SEO-optimere din webshop

1. Hav en responsiv webshop

Din webshop bør altid være optimeret til mobile enheder. Næsten halvdelen af alt online shopping foregår nu på mobile enheder, så det er vigtigt, at din webshop er optimeret til disse enheder. Guide til at mobiloptimere din webshop

 

2. Gør din side letlæselig for søgemaskiner

Mange webshops har en masse duplikerede sider, fordi der er mange variationer af et produkt. Hvis du har et produkt med 10 forskellige farver og 5 størrelser, er det vigtigt at fortælle søgemaskinerne hvad hovedsiden er, så søgemaskinerne ved hvilken side, der skal rangeres.
Det kan man gøre med Canonical tags.

Canonical tags er et tag man tilføjer i headeren på siden, som fortæller Google, at det er hovedsiden, og altså den der skal rangeres i Google. Det er med til at skabe en overskuelig sidestruktur. Hvis du bruger en platform som Shopify, så sørger den automatisk for at tilføje Canonical tags. 

Udover canonical tags er det også vigtigt at din webshop har et sitemap og en robots.txt fil, der sørger for at fortælle søgemaskiner, hvordan sidestrukturen er og hvilke sider, der skal indekses.

 

3. Brug nemme URL’s

For at optimere URL’en for dine sider, så kan du først og fremmest bruge det vigtigste søgeord i URL’en. Derudover er det en god idé at gøre den kort, så ikke noget med at skrive 7000 tegn.

En god hovedregel er, at URL’s som udgangspunkt ikke skal være meget længere end 50-60 tegn. Det inkluderer dog ikke eventuelle tilføjelser og utm-parametre til URL’en der benyttes til tracking.

Den bør også være læservenlig, så du kan ikke bare snyde Google til at tro, at siden er mere relevant ved at kaste 20 søgeord ind i URL’en. Brugerens oplevelse bør altid være førsteprioritet Sådan laver du en URL-struktur til din webshop på 2 minutter

 

4. Brugeroplevelse & navigation

Som sagt er brugeren og brugeroplevelsen førsteprioritet, og det er også en faktor som søgemaskiner vægter, når de rangerer din webshop. Kunder skal derfor nemt kunne finde det, de leder efter på din webshop. Du kan hjælpe dem ved at bruge klare og præcise navigationsetiketter, og sørge for, at din søgefunktion er nem at bruge. Derudover skal det være så nemt som muligt at komme fra forsiden til de enkelte produktsider. Sådan tilføjer du breadcrumbs til din webshop

 

5. Hastighed

Når det kommer til SEO for webshops, er sidehastigheden en af de absolut vigtigste faktorer. Undersøgelser har vist, at onlineshoppere er langt mere tilbøjelige til at forlade en webshop, hvis loadinghastigheden er mere end 2 sekunder. Dette vil også resultere i tabt omsætning. Du kan bruge Googles værktøj Google Pagespeed insights, hvis du vil vide, hvor hurtig din side er. Da Google er den vigtigste søgemaskine, er det også vigtigst at vide, hvordan de opfatter din sidehastighed. Mange udviklere bruger andre værktøjer, som vil sige, at din hjemmeside er hurtigere, men Google har magten til at rangere dig, så derfor giver det bedst mening at bruge deres værktøj. Se vores korte video om hvordan du hastighedsoptimerer din webshop her

 

6. Optimer produktsidernes titler

Titlerne er en vigtig faktor for søgemaskinerne, når de skal vurdere, hvor relevant et produkt er for en given søgning. Derfor bør titlerne på dine produkter være korte, præcise og indeholde de vigtigste søgeord for det pågældende produkt. Se vores videoguide til at optimere din produkters titletags og metabeskrivelser

7. Skriv en fyldestgørende produktbeskrivelse

Udover at arbejde med titlerne, kan det også være en god idé at beskrive produkterne i detaljer. Mange webshops har kun en meget lille produktbeskrivelse, som er blevet kopieret fra producenten, men produktbeskrivelserne er igen vigtige for søgemaskinerne. søgemaskinerne kigger på indholdet på din side for at vurdere, om det er en relevant side at vise, og hvis du kun har et par linjer, gør du det meget svært for Google at vurdere, om du er den mest relevante side. Sådan skriver du gode produktbeskrivelser

8. Optimer produktbillederne

En anden faktor, der er vigtig for søgemaskinerne, er billederne af produkterne. Billederne bruges ofte af søgemaskinerne til at vurdere, hvor relevante produkterne er for en given søgning. Derfor bør billederne af dine produkter være kvalitetsrige og indeholde de vigtigste søgeord for det pågældende produkt. Det gør du ved at inkludere nøgleord i filnavnene og ALT-tags, når du uploader billederne. Det er også vigtigt, at billederne loader hurtigt for at forøge din sides hastighed. Hvordan optimerer du dine produktbilleder med alt-tekster?

9. Benyt anmeldelser af produktet

En sidste faktor, der også er vigtig for søgemaskinerne, er anmeldelser af produkterne. Anmeldelser bruges ofte af søgemaskinerne til at vurdere, hvor relevante produkterne er for en given søgning. Derfor bør anmeldelser af dine produkter være positive og indeholde de vigtigste søgeord for det pågældende produkt.

10. Long tail keywords

Det er selvfølgelig naturligt at gå efter de store søgeord mange høj søgevolume. Men long tail keywords er ofte mere salgsdrevet, har lavere konkurrence og højere konverteringsrate. Derfor er det en fantastisk mulighed som webshop, til at drive mere salg til dine produkter. Du kan se vores video her om hvordan du arbejder med long tail keywords

Webshop SEO Case: Sådan vækstede FastGames 400% i organisk trafik

 
 

Sådan arbejder vi med SEO for webshops

E-Commerce verdenen ændrer sig konstant, og det betyder, at best practices for webshop SEO udvikler sig. Hvis du vil være på forkant med kurven og sikre, at din webshop er synlig for potentielle kunder, skal du følge med i de seneste SEO-trends. Det er en stor opgave, og derfor kan det for nogle være en god idé at få hjælp af et bureau.

Det er her vi kommer ind i billedet. Vi specialiserer os i SEO og har erfaringen og ekspertisen til at hjælpe din webshop med at rangere højere på søgeresultaterne.

Sådan kan vi hjælpe:

Omfattende søgeordsresearch – Vi identificerer de søgeord, der er mest relevante for din webshop, og målretter dem i din SEO-kampagne.

On-Page Optimering – Vi optimerer din webshops titel-tags, metabeskrivelser, header-tags og andre elementer for at sikre, at dit webshop er så søgemaskinevenligt som muligt.

Linkbuilding – Vi bygger indgående links af høj kvalitet til din webshop for at hjælpe med at forbedre placeringer.

Månedlig rapportering – Vi giver dig månedlige rapporter, der beskriver vores fremskridt og resultaterne af vores SEO-indsats.

Hvis du er klar til at tage din webshop til det næste niveau, så kontakt os i dag. Vi vil med glæde besvare eventuelle spørgsmål, du har om at komme i gang med en SEO-kampagne.

Ofte stillede spørgsmål

Prisen på SEO til en webshop afhænger i høj grad af omfanget af opgaven. Hvis du vil hyre et bureau til at lave din SEO, så starter priserne som regel ved 5000 kr., men kan variere meget. Du kan læse mere om priserne på SEO her.

SEO for webshops adskiller sig fra andre former for SEO ved, at produkt- og kategorisiderne er i fokus. Størstedelen af en webshops organiske trafik vil komme til produktsiderne, så det er dem, der skal optimeres. Derudover kan webshops have mange produkter, så der vil være et øget fokus på navigation og generel brugervenlighed.

Når man skal optimere SEO for en webshop, så er der 3 elementer, on-page SEO, off-page SEO og technical SEO, som alle er vigtige. Det betyder, at man både skal sørge for at indholdet på siderne er godt, at søgemaskinerne kan forstå webshoppen og dens struktur, samt at webshoppen har en god domæneautoritet.

Teksterne på en webshop vil i de fleste tilfælde være produktbeskrivelserne, og derfor handler det om at lave en detaljeret og søgeordsrig produktbeskrivelse. Nogle webshops har dog også en blog, hvor de skriver om relevante emner for deres målgruppe.

Indholdsfortegnelse

    https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/03/Webshop-SEO.jpg 2163 1410 InnerPoint: Vækstpartner for din B2B SaaS virksomhed InnerPoint: Vækstpartner for din B2B SaaS virksomhed https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/03/Webshop-SEO.jpg
    [contact-form-7 id="2713"]