Hvor meget koster SEO optimering

SEO optimering priser – Hvad koster SEO i 2022?

Introduktion til priser på søgemaskineoptimering

Som virksomhedsejer vil du selvfølgelig gerne blive klogere på hvad SEO koster, og om det er en investering du burde lave. Det kan også være en jungle at finde rundt i, og det er måske ikke altid nemt at gennemskue, om det kan blive profitabelt for dig. I dette indlæg vil jeg gennemgå, hvilke faktorer der har indflydelse på prisen for SEO, de forskellige måder at prissætte SEO på, og hvordan du kan beregne ROI for din SEO-kampagne.

Priser på SEO optimering

Prisen for SEO optimering varierer ud fra hvilken løsning du har behov for. Her skelner vi imellem en DWY (Done-with-you) løsning og en DFY (Done-For-You) løsning. En DWY løsning betyder at du får hjælp og SEO rådgivning fra en SEO ekspert, men selv eksekverer på strategien. Hvorimod en DFY løsning betyder, at du hyrer et SEO firma til at stå for hele SEO arbejdet.

Det er meget svært at give et præcist svar på hvad SEO optimering koster, da det afhænger af den enkelte virksomheds målsætninger, og samtidig er der flere måder at arbejde med SEO på. Men du er kommet her for at blive klogere på hvad SEO optimering koster, så lad mig give dig noget indsigt i det.

Prisen for at hyre en SEO rådgiver

Du kan som sagt vælge en DWY løsning, og dermed hyre en SEO rådgiver/ekspert til lave en SEO strategi/handlingsplan til dig, som du selv eksekvere på. Typisk fungerer det som jævnlige konsultationsmøder, hvor man evaluerer arbejdet sammen, og du bliver rådgivet til, hvad der skal arbejdes på. Denne løsning ligger typisk imellem 1-3.000 DKK om måneden, alt afhængig af SEO rådgiverens timepris, samt hvor mange konsultationer der er tale om.

Se vores SEO rådgivningsløsning her

 

Hvad koster et SEO firma?

Hvis du vælger at hyre et SEO firma til at stå for alt SEO arbejdet, er vores erfaring og vurdering at du minimum skal investere 5.000 om måneden, for at kunne opnå ambitiøse målsætninger. (Læs længere nede i indlægget om at undersøgelser viser en direkte sammenhæng mellem lave SEO budgetter og utilfredse kunder) Det er også vigtigt at forstå, at SEO ikke behøves at være en månedlig investering. Med vores SEO Sprints giver vi vores kunder muligheden for at investere i SEO efter behov. Med vores SEO Sprints har vi ingen bindinger eller opsigelsesperioder.

Hvad er SEO Sprint modellen?

 

Hvad koster SEO in-house?

Nogle virksomheder vil godt have alt deres marketing inklusive SEO in-house. Det giver også visse fordele, da du har en dedikeret medarbejder, der har alt sit fokus på at forbedre din SEO og ikke har nogen andre klienter, der skal tages hånd om. Derudover kan man selvfølgelig opnå et tættere samarbejde ved at snakke dagligt sammen. Denne løsning bliver dog hurtig meget dyr og kommer til at koste dig en fuldtidsløn for ikke at nævne pension, arbejdsplads mv.

Vi arbejder kun med SEO, og det betyder, at vi kan automatisere og effektivisere processen på en helt anden måde end en in-house specialist eller andre markedsføringsbureauer, der tilbyder en lang række services. Vi kan altså udføre det samme arbejde på kortere tid, og den besparelse ryger direkte videre til dig.


Hvordan bliver prisen for SEO optimering defineret?

Kort sagt bliver prisen på søgemaskineoptimering defineret af to elementer: Dine mål med SEO og omfanget af SEO strategien. Dine mål med SEO vil have stor indflydelse på prisen, da de afgører størrelsen af projektet, og hvordan hele SEO-strategien kommer til at se ud. Derfor er det også en god idé, at du på forhånd har fastsat dig nogle konkrete mål for SEO. Hvor mange leads vil du have om måneden? Hvilke søgeord vil I findes på? Hvis der er usikkerheder omkring dette, er det helt fint blot at gøre dig nogle tanker om det, og snakke med dit SEO bureau om det.

Når målene er defineret, kan der udarbejdes en SEO-strategi. En SEO-strategi er i korte træk en handlingsplan for hvilke indsatser, der skal eksekveres for at opnå målene. Derfor er det i sidste ende SEO-strategien, som fastsætter omfanget af arbejdet, og dermed prisen på SEO. I SEO-strategien kigges der blandt andet på konkurrencen og sværhedsgraden af søgeordene. Nogle søgeord er nemlig meget sværere at rangere for, fordi de har mange søgninger per måned, og dermed er der også flere af dine konkurrenter, som kæmper for side 1. Det betyder, at det vil kræve en større indsats, at opnå gode resultater.

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

 

SEO priser kan også være værdibaseret

Den typiske måde, at prissætte SEO på, er ud fra omfanget af opgaven, som ofte måles på antallet af timer, der skal bruges. Men prisen på SEO optimering kan også være en værdibaseret prissætning. Der er mange tilgange til værdibaseret prissætning, men i korte træk betyder det, at SEO prisen er baseret ud fra performance og resultater, altså værdien som arbejdet bringer for kunden. Dette kan måles i KPI’er som eksempelvis omsætning, antal leads, konverteringer, ROI (return-on-investment) osv.

Hvorfor skal du undgå billige SEO pakker og priser?

Nogle virksomheder bliver fristet af billige SEO priser, men det skal du under alle omstændigheder undgå. Hvorfor?
Fordi konkurrencen på Google er steget dramatisk i de senere år. Hvilket har medført, at mange virksomheder har investeret mere af deres marketingbudget i SEO. Efterspørgslen på side 1 er steget, og derfor kan du ikke få seriøse SEO resultater med små penge. Det er selvfølgelig nemt for mig at sige, så lad os se på noget statistik.

SEO priser statistik

Ifølge denne undersøgelse fra Backlinko var kunder, der investerede mere end $500/måned på SEO (ca 3.500 DKK) 53,3 % mere tilbøjelige til at være ekstremt tilfredse sammenlignet med kunder, der brugte mindre end $500/måned. Når man vender den om, og ser det fra et utilfredshedssynspunkt, viste det sig, at dem der investerede mindre end $500/måned, havde 75 % større sandsynlighed for at være utilfredse, sammenlignet med dem, der investerede mindst $500/måned.
Konklusionen er indlysende, det kræver penge at tjene penge, og den regel forbliver sand, når det kommer til SEO.


Hvad koster SEO? 

Herunder vil jeg give et overblik over, hvad du kan forvente af SEO priser på markedet.
En selvstændig SEO konsulent koster typisk imellem 400 – 600 kr. i timen, hvor SEO bureauer oftest har en timepris på 800 – 1.200 kr. 
SEO bureauers priser er naturligvis højere, da bureauet har flere ansatte i virksomheden og har flere ressourcer og værktøjer tilgængelige for kunden.

Du kan også hyre en tekstforfatter til at skrive SEO optimeret indhold. Junior tekstforfattere ligger typisk på 300-600 kr. i timen, hvor senior ligger på 800-1.000 kr. i timen. Nogle tekstforfattere har dog priser pr ord.

Er SEO pengene værd?

Det er selvfølgelig vigtigt at vide, hvad SEO koster, men det mest interessante er vel at vide, om det kan betale sig for din virksomhed.

Spørgsmålet afhænger af mange faktorer, men for at kunne komme med et bedre svar, så er det relevant at kigge på, hvorfor du bør investere i SEO.
SEO har til formål at bringe mere organisk trafik til din hjemmeside, og  i følge BrightEdge kommer 53% af alt trafik kommer fra organisk søgning, og det er kun 0,23% af alle hjemmesider, der får mere end 1000 besøgende om måneden organisk fra søgemaskiner som Google, så hvis du kan rangere højt i søgemaskinerne, opnår du en kæmpemæssig konkurrence fordel.

Det handler dog ikke om, hvor meget trafik du kan få, men hvilken omsætning den trafik genererer.
Når en person søger på Google, leder personen aktivt efter noget helt specifikt, og det betyder, at personen ofte er mere værdifuld end for eksempel en besøgende fra en Facebookannonce. Derfor kan man også tit se en bedre ROI for SEO.

Ifølge Google anslås den gennemsnitlige ROI på organisk trafik til at være 5,3. Det er altså markant højere end den gennemsnitlige ROI for annoncering på sociale medier, der ligger omkring 2. Derudover siger 49% af alle markedsføringsmanagere, at SEO har det bedste afkast af alle deres markedsføringskanaler.


49% siger at SEO har den højeste ROI


Som udgangspunkt giver SEO, dig altså muligheden for at opnå mere trafik end på nogen andre platforme og til en højere ROI.
Der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind, og søgevolumen samt konkurrencen på dit specifikke marked spiller en stor rolle. En anden faktor er selvfølgelig, hvad du betaler for din SEO-optimering.


SEO prisen kan være afgørende. Sådan beregnes ROI for en SEO-kampagne

Prisen på SEO kan i nogle tilfælde være afgørende for, om din SEO kampagne bliver profitabel. Derfor vi vil nu gennemgå, hvordan man beregner return on investment for en SEO kampagne. Hvis du vil hoppe forbi matematikken bag, kan du bruge vores gratis SEO ROI beregner værktøj.

ROI for en SEO-kampagne kan beregnes på forskellige måder, men den mest almindelige metode er at dividere kampagnens omkostninger med dens fortjeneste. Som nævnt tidligere er det dog ikke altid nemt at måle SEO-arbejdets fulde værdi.

For at beregne ROI for en SEO-kampagne skal du først finde ud af omkostningerne. Dette omfatter både direkte og indirekte omkostninger. De direkte omkostninger er de udgifter, der er en del af den faktiske SEO-kampagne, såsom timeprisen for et bureau eller indkøbsprisen på en softwarelicens. De indirekte omkostninger er dem der er forbundet med kampagnen, men ikke direkte relateret til den, såsom omkostningerne til administration eller markedsføring.

Når du har beregnet alle omkostningerne, skal du finde ud af hvilken værdi SEO’en har skabt for din virksomhed. Dette kan måles på forskellige måder afhængigt af dine mål for SEO-kampagnen. Hvis du ønsker at få flere leads, kan du måle dette ved at se på hvor mange flere leads, der kommer ind via din hjemmeside. Hvis du ønsker at øge omsætningen, kan du se på hvor meget omsætning, der er blevet genereret fra de besøgende, der kommer fra søgemaskinerne.

Når du har fundet ud af både omkostningerne og værdien, kan du beregne ROI’en for SEO-kampagnen. For at gøre dette, skal du dividere værdien af kampagnen med dens omkostninger. Et eksempel:

Lad os sige at en SEO-kampagne har kostet 10.000 kr. at udføre, og den har genereret 100.000 kr. i omsætning. I dette tilfælde er ROI’en 10:1 ((100.000/10.000)*100). Det vil sige at for hver eneste krone der er brugt på SEO-kampagnen, er der genereret 10 kroner.

Det er altså muligt at måle ROI for en SEO-kampagne, men det er ikke altid nemt. For at gøre det kræver det, at man har styr på sine KPI’er og tal, og at man ved, hvordan man skal tolke dem. Det er dog absolut muligt, og det er en god idé at have fokus på ROI, når man laver en SEO-kampagne, så man kan se om den er rentabel.

Hvad burde din SEO koste?

Der er mange forskellige muligheder, når du skal have optimeret din SEO, og som du kan se er prisen også meget forskellig. Hvis du er i tvivl om hvor meget du bør betale, så afhænger det blandt andet af:

Hvad er målsætningen med SEO-arbejdet?

Hvis du er en lille B2B virksomhed, som bare vil have gang i SEO for at blive fundet for et par relevante søgeord i din niche, så kræver det et langt mindre arbejde end, hvis du er en kæmpe webshop, som vil oversvømme internettet med sine produkter, og vil ligge nummer 1 for tusindvis af søgeord.

Hvad har du råd til at betale?

Nok det mest relevante spørgsmål af alle, men som man hurtigt glemmer, hvad har du egentlig råd til. Hvis du er en start-up i den spæde fase, så har du måske mere tid end penge, og så giver det måske mening at hyre en SEO-konsulent i nogle timer og så selv udføre arbejdet. Hvis du derimod har fået en røvfuld af penge investeret og bare skal have sat gang i elkedlerne, så er et dedikeret SEO-bureau, der går ind og arbejder for fuldt tryk måske en bedre løsning.


Få en pris på SEO af InnerPoint

Hvis du er interesseret i at få en pris på SEO, vil vi meget gerne hjælpe dig. Vi er et 100% specialiseret SEO bureau, og vi eksekverer ud fra vores SEO Sprints framework. Mange andre bureauer vælger at binde dig til lange kontrakter med opsigelsesperioder, men det mener vi ikke er en optimal måde at lave SEO på.

Ét SEO Sprint eksekveres på en 1-2 månedersfase. Vi har et Sprint til hver gren af SEO, og modellen giver fleksibiliteten for vores kunder til enten at investere i SEO jævnligt eller kontinuerligt.

Klik herunder og få et løsningsforslag samt en pris på SEO til din virksomhed.

Indholdsfortegnelse

    Ofte stillede spørgsmål

    Prisen for SEO-optimering afhænger af omfanget af opgaven, men hvis du vil hyre et bureau til at stå for din SEO-optimering, skal du regne med at betale mindst 5000 kr. for at se gode resultater, mens SEO-rådgivning ofte koster 1000-3000 kr. om måneden.

    Hvis du vil hyre en tekstforfatter til at skrive SEO-optimerede tekster, så koster en junior tekstforfatter typisk 300-600 kr. i timen, mens en senior tekstforfatter koster i omegnen af 800-1.000 kr. i timen. Du kan også ofte få SEO-optimerede tekster som en del af mange bureauers SEO-pakker.

    Prisen på SEO-pakker varierer både efter omfanget af opgaven, og fra bureau til bureau. Vores SEO sprints starter fra 5000 kr. om måneden.

    SEO hjælper dig med at få målrettet organisk trafik, og 49% af alle markedsføringseksperter mener, at SEO er deres mest lukrative salgskanal, og da vi er et SEO-bureau, vil vi selvfølgelig svare, Ja!

    2028 1322 Admin
    Impeka Startup - Premium WordPress Multipurpose theme by Greatives
    [contact-form-7 id="2713"]