Content Marketing Strategi + Synergien med SEO [2022 GUIDE]

Content Marketing Strategi + Synergien med SEO [2022 GUIDE]

Content Marketing Strategi

Synergien mellem din SEO & content marketing strategi

Når de bedste søgeord for din virksomhed er udvalgt, er det tid til at lave din contentmarketing strategi, så du kan skabe det indhold, som din målgruppe leder efter.

Når du arbejder med SEO, er det ikke, fordi du skal lave en helt ny separat contentstrategi. Det handler i højere grad om at bringe mere strategi og forståelse til dit nuværende indhold (hvis du altså allerede har noget), så du kan svare på det din målgruppe faktisk gerne vil vide og dermed dukke op i søgeresultaterne, i stedet for at lave indhold i blinde.

For B2B-virksomheder handler indholdet i høj grad om at bygge tillid til din målgruppe, og positionere dig som den førende autoritet indenfor dit område. For at gøre det, skal du inkludere dette i din content marketing strategi:

Hvordan laver man en content marketing strategi?

Man laver en content marketing strategi ved at bruge Topic cluster modellen. Det er en model som hjælper dig med at rangere for emner og ikke bare for enkelte søgeord, hvilket vil være med til at positionere dig som den ledende figur indenfor området.

Topic clusters består af en central hovedside, som også kaldes ”pillar page”. Siden vil omhandle et af de generelle emner, som du har identificeret i din søgeordsanalyse, og den vil så linke ud til andre sider på din hjemmeside, som giver mere dybdegående svar på specifikke spørgsmål.

Disse sider hedder ”cluster pages”, og de vil også linke tilbage til den primære pillar page.

Topic Cluster Modellen

Denne model vil hjælpe dig med at holde indholdet organiseret, og det vil skabe en strategi, som der kan bygges videre på i mange måneder, da du hele tiden kan tilføje flere cluster pages, som går i dybden med en af de long tail søgeord eller  spørgsmål, som du har identificeret i din søgeordsanalyse.

Topic clusters er en almen praksis i eCommerce, hvor de fleste webshops har kategorisider, der linker ud til specifikke produkter indenfor den kategori, men de er brugt mindre i B2B verdenen, hvilket giver dig en ekstraordinær mulighed.

Modellen hjælper også til at positionere dig som en ekspert samtidig med, at det skaber et klart hierarki i siderne, som gør det lettere for Google og andre søgemaskiner at forstå dine sider og deres kontekst.

Derudover giver topic clusters dig muligheden for at målrette specifikke søgeord og søgeintentioner uden at kannibalisere på dine egne sider.

Hvad indeholder en god content marketing strategi?

En god content marketing strategi indeholder det rigtige content ved hver del af kunderejsen. Ved informationssøgninger skal du altså først fange søgerens opmærksomhed ved at give værdi og svare på søgerens spørgsmål. I denne fase vil det typiske content være:

• Blogindlæg
• Studier/statistikker
• Videoindhold
• Podcast
• Sociale Medier

Dit indhold skal dog ikke bare møde kunderne, hvor de er, det skal også hjælpe dem gennem din sales funnel. For at gøre det kan du blandt andet benytte disse typer af indhold:

• E-bøger
• Checklister, værktøjer og skabeloner
• Webinarer

Mens disse typer af content nok ikke vil få den største indflydelse på din rangering og den organiske trafik, så kan de hjælpe dig med at udnytte den organiske trafik maksimalt, så hver besøgende på din hjemmeside får den største værdi for din virksomhed, og bliver rykket længere ned af din sales funnel for hver interaktion.

Det er også vigtigt, at du skaber tillid til dit brand ved at have så mange touch points som muligt, så en person, der besøger din hjemmeside, ikke bare forlader den og glemmer alt om jer.

Formålet er altså hele tiden at være i baghovedet hos din potentielle kunde, så når personen er klar til at købe, er din virksomhed den første, der kommer frem i tankerne. Det kan man eksempelvis gøre via:

• Nyhedsbreve
• Landingpages
• Call-To-Actions

Genbrug (repurpose) dit content

Det kan godt virke overvældende at skabe så meget nyt indhold, men de gode nyheder er, at hvis du allerede laver content til LinkedIn, en podcast eller lignende, så kan meget af det bruges i andre formater også. Det er sådan du maksimerer dit indhold i din content marketing strategi.

Det er sjældent de samme personer, der læser blogindlæg, lytter til podcasts og ser videoer pĂĄ YouTube, sĂĄ derfor skal du ikke være bange for at genbruge indhold. 

Du kan altså få din podcast transskriberet, og så har du allerede grundlaget for et godt blogindlæg, eller du kan snuppe nogle guldpointer og så bruge dem til indhold på LinkedIn, Facebook osv.

Det behøver altsĂĄ ikke være sĂĄ skræmmende, som det umiddelbart kan lyde at skulle poste 2 blogindlæg om ugen, 1 podcast, 3 opslag om ugen pĂĄ Facebook og LinkedIn, lave webinarer, e-bøger og sĂĄ videre. 

Hvis du laver noget godt indhold til f.eks. din hjemmeside, kan du altsĂĄ ogsĂĄ omvendt bruge det pĂĄ sociale medier osv. og pĂĄ den mĂĄde kan du ved at repurpose dit indhold ogsĂĄ fĂĄ leads og salg pĂĄ den korte bane, mens du skaber langsigtede resultater med din SEO-strategi.

Indholdet i din content marketing strategi skal stemme overens med din målsætning

Med det sagt, så kan man altså ikke gøre alt på en gang, og om du er en lille enkeltmandsvirksomhed med 3 ansatte eller et konglomerat med 200 marketingansatte i Danmark vil selvfølgelig have en afgørende betydning for hvor meget indhold, du kan producere.

Hvis du har lavet en god kundeprofil, så ved du også på nuværende tidspunkt hvilke typer af indhold, som dine kunder bedst kan lide at modtage, og så kan du starte dér.

Podcasts er et eksempel på en type af content, der er vokset ekstraordinært meget de seneste år specielt i B2B-verdenen fordi den typiske podcastlytter tjener flere penge og har et mere højtprofileret job end den gennemsnitlige dansker.

Derudover skal du altid have din målsætning i baghovedet, når du producerer indhold, og det vigtigste spørgsmål er, hvilket indhold kan bedst hjælpe med at opnå min målsætning?

Indholdsfortegnelse

    https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/11/Content-Marketing-Strategi.jpg 1825 1190 InnerPoint: Vækstpartner for din B2B SaaS virksomhed InnerPoint: Vækstpartner for din B2B SaaS virksomhed https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/11/Content-Marketing-Strategi.jpg
    [contact-form-7 id="2713"]