Skip links

Forbered din webshop til Black Friday 2021 med disse 7 effektive strategier

1. Forbered dit websted til at håndtere trafik

Næsten 80 % af kunderne forlader en hjemmeside på grund af en dårlig søgeoplevelse. Da dette er den sidste ting, du forventer af det store Black Friday-udsalg, skal du sørge for, at dit websted er klar til at håndtere den overskydende trafik.

Se efter eventuelle problemer, der kan påvirke dit websteds ydeevne. Ret alle fejl på forhånd, så du ikke oplever et unødvendigt styrt midt på dagen. Du kan køre test uger før Black Friday ankommer og udføre en komplet  webstedsanalyse og finde måder at gøre dit websted mere brugervenligt.

Ifølge en undersøgelse fra Google kan den tid, det tager at indlæse en webside, have en væsentlig indflydelse på afvisningsprocenten. Det betyder, at langsomme e-handelssider let vil miste kunder på Black Friday til en hurtigere side.

Tag også om muligt hjælp fra en ekspert og forenkle dine kunders kontante oplevelse. For eksempel kan du reducere antallet af barrierer på plads ved at bruge funktionen “Et klik”.

For at appellere til flere mennesker, kan du også tilbyde forskellige betalingsmuligheder. At lade forbrugerne betale, som de vil, reducerer risikoen for, at vognen bliver forladt.

Der er lige så mange betalingsmuligheder som Swish, Paypal og Stripe. Sørg for at designe en enkel og brugervenlig betalingsproces.

Black Friday-kunder har begrænset tid til at købe alle de produkter, de ønsker at beholde. Så en langsom hjemmeside, unødvendige forhindringer på plads og kompliceret betalingsproces vil nemt få dem til at gå andre steder hen.

2. Fokus på fremragende kundeservice

Mens du forbereder din hjemmeside til en glat oplevelse, bør du også være opmærksom på at skabe en glat kundeoplevelse. Det er ikke nemt at drive et websted i vækst, men hvis du er fokuseret på at levere en fremragende service, vil du være i en bedre position til at nå dit salgsmål på Black Friday.

For mange år siden blev effektiv kundeservice betragtet som en god ting at have, men nu er det nødvendigt. For eksempel vil folk ikke have tid til at håndtere langsomme svar på Black Friday, så sørg for, at du har et veludstyret kundeserviceteam til at håndtere forespørgslerne om forskellige produkter og tjenester.
De fleste online shoppere finder Chatbots ret nyttige. For eksempel kan du bruge dem til at kommunikere om et udsolgt produkt eller foreslå alternativer, før den besøgende beslutter sig for at forlade din netbutik. Chatbots er også ret nyttige til at fortælle leveringsstatus for enhver ordre.

Men vigtigst af alt kan du bruge Chatbots til at minde dine kunder om forladte vogne. På denne måde kan de hjælpe kunderne med at afslutte deres køb til tiden. Kommunikation er vigtig, fordi ifølge data foretrækker 68 % af de besøgende brands, der svarer med hurtige svar.

3. Ansæt ekstra personale med det samme

Hvis du forudser et stort antal salg for din virksomhed på Black Friday, vil du måske sikre dig, at du har nok arbejdskraft til at håndtere ordrer og kundeservice effektivt. Begynd i så fald at ansætte nye folk med det samme.

Som en lille eller mellemstor e-handelsvirksomhed kan du finde det svært at ansætte folk med så kort varsel, men lidt hjemmearbejde og tidlig handling vil hjælpe dig med at få det bedste parti.
Først skal du finde ud af, hvor mange ekstra personer du har brug for. Lav derefter en uddannelsesplan for disse midlertidigt ansatte, og beslut dig for de bonusser, du måske vil give for at tilskynde til god præstation.

4. Sælg attraktive gavesæt

Tager man ovenstående punkt et skridt videre, er gavesæt altid de bedste produkter til at tjene ekstra indtægter på. Men hvordan kan du følge denne strategi?

Du skal blot kombinere dine mest værdsatte eller bedst sælgende varer og øge værdien af din ordre. Hvordan? I stedet for at købe et enkelt produkt fra din portefølje, vil dine kunder købe forskellige varer, som i sidste ende vil gøre et værdifuldt køb.
Gavesæt er altid ret attraktive. Selve navnet overtaler kunden til at købe et sæt eller to til jul eller enhver anden kommende lejlighed.
Mens du tilbyder gavesæt, skal du sørge for at arbejde med pakningen og priserne. Disse sæt skal se anderledes ud end andre og have en bedre præsentation. Du kan også tilbyde skræddersyet pakning til sådanne varer til en lav pris.

Desuden bør priserne være nok til at gøre din kunde tilfreds. Sørg for, at køberne med det samme føler, at det vil koste mere at købe produkterne enkeltvis end at købe et gavesæt.

5. Gør mobil til en prioritet

Har din e-handelsbutik et layout, som man nemt kan få adgang til via deres tablets og smartphones? Hvis du vil opleve en vellykket dag på Black Friday, skal du sørge for at gøre det nemt for folk at købe produkter gennem deres mest brugte gadgets.

For det første, hvis du ikke har en app, skal du oprette en. Ved du, at en app kan konvertere 157 % flere mennesker, end en mobilweb kan? Hvis du ikke har ressourcerne til at designe en app før Black Friday, skal du sørge for at optimere dit websted for at gøre det muligt for bærbare computere og mobile enheder.
I en nøddeskal er mobiltelefoner en af de mest almindelige gadgets, der hjælper folk med at søge i forskellige online butikker. Så hvis dit websted ikke understøtter denne maskine, kan du miste masser af potentielt salg.

6. Lav en solid forsendelsesplan

Mange små og mellemstore e-handelsvirksomheder formår ikke at fastholde kunder på grund af deres dårlige forsendelses- og returneringspolitikker.
For eksempel bliver black Friday ofte betragtet som det bedste tidspunkt at købe julegaver til familie og venner. Men hvis mærker ikke leverer til tiden, er der ingen måde, kunderne vil tage en risiko for at købe deres produkter igen.
Hvad skal du gøre for at undgå dette? For det første skal du introducere mange forsendelsesalternativer. For eksempel leverer nogle virksomheder produkter til kundens dørtrin. Der er dog stadig et par små e-handelsbutikker, som sender produkterne til en pakkeformidler, og kunderne skal selv hente dem.

Selvom muligheden for levering ved døren er ret praktisk, tager det ofte meget tid. På den anden side fungerer afhentningsmuligheden i butik fantastisk for virksomheder med både online og fysiske butikker. Kunder kan afgive en ordre online og derefter vælge fra butikken inden for et par timer.
Uanset hvilken forsendelsespolitik du går efter, skal du sørge for at kommunikere alt til din kunde. Du skal være ærlig og tydelig på leveringsdatoer og -metoder for at undgå unødvendige besvær.

Men hvad med din returpolitik? Burde det ikke også være forbrugervenligt?
Mens de forbereder sig til Black Friday, ignorerer mange e-handelsbutikker vigtigheden af ​​en god returpolitik, men det betyder ikke, at du også skal gøre det.

Mange mennesker foretager impulskøb på Black Friday og anmoder derefter ofte om returnering og annullering. Men hvis din kundereturpolitik er kompliceret, kan du miste disse kunder, og de vil foretrække ikke at købe hos dig igen.

Så i stedet for at give en dårlig kundeoplevelse, skal du udarbejde en politik for at konvertere alle dine afkast til fastholdelse. Hvis du er for generøs, så gå efter gratis returnering eller bed kunderne om at købe et andet produkt i bytte for det første.

7. Attraktiv Influencer-kampagne til Black Friday

Som en del af din sociale mediestrategi skal du involvere indflydelsesriges magt til at booste brandets salg på Black Friday. Før du kontakter en influencer, skal du dog sikre dig, at du er klar over dit brands formål og den slags målgruppe, du vil målrette mod. Hvis du ikke er klar over disse ting, vil influenceren ikke formidle den rigtige information til din målgruppe.
Sørg for, at din kampagne fremhæver målene, som enten kan være at øge omsætningen under Black Friday-udsalget eller at øge antallet af klik på din hjemmeside.

Influencer marketing kan også hjælpe dig med at øge konverteringen. For eksempel kan du give en unik rabatkode til hver influencer i dit team og derefter måle antallet af personer, der har købt produktet med den pågældende kode.

Hvis du ønsker, at influenceren skal yde deres bedste, så involver dem i din plan. Inviter dem til at dele deres ideer og arbejde sammen til gavn for din e-handelsvirksomhed.

Leave a comment

🍪 Ved at klikke på "Accepter" giver du samtykke til brugen af ​​ALLE cookies.