Skip links

Hvad er digital transformation – og hvordan din virksomhed anvender det mod konkurrenterne

Hvorfor har du brug for digital transformation – og hvorfor virksomheder ikke lykkes med det

Digital transformation er blevet byens tale. Problemet er, at virksomhedsejere ofte får det hele forkert. Mange bliver bange. De hører de to ord og forestiller sig en kompliceret, tidskrævende og dyr proces.

Sandheden? Digital transformation handler om at bruge teknologi til at ændre den måde, din virksomhed fungerer på. Fordelen? At introducere digital innovation i din virksomhed gør dig mere konkurrencedygtig.

I denne artikel diskuterer vi, hvorfor der ikke er nogen vej tilbage fra det, og hvordan det gavner din virksomhed. Vi tager også et hurtigt kig på de mest almindelige fejl – og hvordan det at arbejde med et digitalt bureau, kan hjælpe dig med at undgå dem.

Digital transformation: Hvorfor nu?

Mange virksomhedsejere mener, at den eneste grund til, at de er tvunget til at tænke på digital transformation, er Covid-19. De synes, at de klarede sig fint og ikke behøvede at ændre på noget. Men sandheden er, at covid-19 kun har fremskyndet det uundgåelige.

Lad os se på e-handel. I 2011 tegnede online detailsalg sig kun for 7,1% af alt salg i USA. Mindre end 10 år senere, i 2021, sprang dette tal til 19,6% af alt detailsalg i USA. Det er næsten 3x antallet. Selvfølgelig steg e-handelsvæksten i vejret i 2020.

Men detailandelen af ​​e-handelssalget var allerede høj før covid, så det eneste epidemien gjorde var at fremskynde hele processen. Hvad der skete i 2020 med hensyn til digital transformation, ville alligevel være sket.

Ifølge McKinsey har Covid-19 accelereret digitalisering af kundeinteraktion med flere år. Baseret på resultaterne fra den samme undersøgelse menes det, at de største skift, der er sket, er kommet for at blive – også efter genåbning.

Og det giver perfekt mening. Når alt kommer til alt, hvorfor slippe af med noget der virker, som giver dig konkurrencefordele, og vigtigst af alt er elsket af dine kunder?

Hvorfor er der ingen vej tilbage fra digital transformation?

Dataene er klare – der er ingen vej tilbage fra digital transformation. Hvis du ikke drager fordel af alt, hvad digital transformation har at tilbyde, vil en anden gøre det. Det handler ikke længere kun om vækst og effektivitet.

Selvfølgelig er vækst, hvad digital transformation kan hjælpe din virksomhed med. Men virkeligheden er, at hvis du ikke omfavner digital transformation, er det sandsynligt, at din virksomhed vil mislykkes. Og årsagen er enkel. Digital transformation giver dig mulighed for hurtigere at reagere på de stadig skiftende kundeforventninger.

Dette hjælper dig igen med at forblive konkurrencedygtig. Hvis du ikke kan følge med – vil dine konkurrenter overgå dig og overtage din markedsandel. Det sker muligvis ikke med det samme. Men om et år, to eller fem, kan du befinde dig på et tidspunkt uden tilbagevenden.

Sådan hjælper digital transformation din virksomhed eller e-commerce webshop

Digital innovation kan have en positiv indvirkning på mange forskellige områder af din virksomhed. De mest almindelige måder at bruge digital transformation på, omfatter:

 

– Forbedring af kundeoplevelsen

I dag kan dine kunder vælge mellem virksomheder i forskellige byer, lande … endda kontinenter! Og de har alt det med et klik på en knap. Hvis du vil have dem til at blive – og vælge din virksomhed – skal du give dem den oplevelse, de ønsker. Digital teknologi kan gøre meget for at hjælpe dig med at skabe disse oplevelser.

Selvfølgelig er implementering af teknologien alene ikke nok. For eksempel, hvis du sælger online, kan du ikke bare oprette en e-handelsbutik og kalde det en dag. For at gøre din online butik brugervenlig skal du sørge for, at den er hurtig, SEO-venlig og let at navigere. På grund af alle de små ting, man skal passe på, introduceres de fleste succesfulde transformationer ved hjælp af et digitalt bureau.

– Optimering af interne processer

Digital transformation hjælper ikke bare med at øge din online tilstedeværelse eller marketing. I forlængelse af e-handelseksemplet, kan den rigtige platform tilbyde dig meget mere end bare muligheden for at sælge dit produkt online. For eksempel kan det hjælpe dig med at effektivisere kunde-, salg og lagerstyring. Dette giver dig til gengæld mulighed for at tilbyde en god brugeroplevelse til både dine kunder og medarbejdere.

– Digitalisering af din markedsføring

Internettet har forstyrret alle områder af driften af ​​en virksomhed. Dette inkluderer den måde, du kommunikerer med dit publikum. I dag forventer dit publikum ikke bare, at du er i de kanaler, de besøger. De vil have dig til at bruge digital innovation til at gå ud over at sælge og opbygge et forhold til dem. Hvis du ikke gør det – risikerer du at miste dem til en, der vil.

Hvorfor virksomheder mislykkes – de vigtigste fejl

På trods af alle fordelene tøver mange virksomheder stadig med at investere i digital transformation. Endnu værre synes mange af dem, der investerer i at omdanne deres virksomhed, ikke at have gavn af det. Selvfølgelig skal enhver fejl analyseres fra sag til sag. Alligevel er der tre almindelige grunde til, at digitale transformationsprojekter mislykkes:

– Valg af de forkerte værktøjer

Internettet er fuld af tilbud fra virksomheder, der tilbyder tjenester, der kan transformere din virksomhed. Men hvilke værktøjer er det rigtige valg for dig? Nøglen til at vide det er at analysere din situation og forstå dine mål.

Bare fordi et værktøj eller en teknologi kaldes en digital innovation, betyder det ikke, at det kan hjælpe din virksomhed. Uanset hvad du gør, skal du tage dine forretningsspecifikke omstændigheder i betragtning. Ellers kan hele “transformationen” koste dig mere, end du får fra det.

– At have en kortsigtet strategi

En anden stor hindring er manglende evne til at udvikle en digital transformationsstrategi. Ofte, selvom virksomhedsejere vælger de rigtige værktøjer, fejler de stadig, fordi de ikke ved, hvordan de skal bruge dem til deres fordel. For det meste sker dette, fordi de behandler transformation som en engangsting.

I virkeligheden er digital transformation en uendelig proces. Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal blive ved med at ændre de værktøjer, du bruger. Eller at du skal ændre noget af det, der fungerer med det samme. Tænk snarere på digital transformation som en langsigtet strategi. En strategi, der bliver justeret, efterhånden som dine mål og forretningssituation ændres.

– Mangler det store billede

Når du tænker på digital transformation, kan du ikke bare fokusere på et område af din virksomhed. For at skabe en reel konkurrencefordel, skal du tænke på det store billede. Ægte digital transformation handler ikke om en enkel proces eller et værktøj. For at lykkes, skal du have en integreret tilgang og fokusere på slutresultatet.

Tænk for eksempel på, hvordan digital innovation kan hjælpe dig med at transformere din kundeoplevelse. Eller hvordan kan det påvirke den måde, du kommunikerer med dit publikum. Kan dit publikum finde dit brand i de kanaler, de bruger? Og hvis de gør det – kan du tilbyde dem det samme (eller bedre) erfaringsniveau, som dine konkurrenter kan? Dette er især vigtigt, når det kommer til e-handel. Oplevelse på stedet er ofte den afgørende faktor i dine kunders købsproces.

– Mangler en erfaren partner

Medmindre du arbejder med et digitalt bureau eller har et internt team af erfarne fagfolk, er det let at træffe alle de forkerte valg. Desværre foretrækker mange virksomheder stadig at prøve-og-fejl-ruten. I stedet for at skabe en strategi, gør de ting, bare fordi andre gør det.

Problemet er – de gør det ofte uden nogen strategi eller begrundelse bag det. For det meste gør de det for at spare på omkostningerne. Som følge heraf ender de ofte med at bruge meget mere, end de ville, hvis de i første omgang hyrede et digitalt bureau.

Transformér din virksomhed i dag

Transformation er et stort ord. Men digital innovation kan medføre en enorm ændring i, hvordan din virksomhed fungerer. Og den gode nyhed er, at du ikke behøver revolutionere din virksomhed fra bunden. Det kan introduceres digital transformation ved hjælp af små, velplanlagte trin.

For at gøre det har du brug for et digitalt bureau som partner, der kan guide dig gennem hvert af disse trin. Og det hele starter med at skabe den rigtige strategi. Nå ud og lad os tale om, hvordan vi kan hjælpe dig med at gøre netop det – og gøre din virksomhed mere konkurrencedygtig.