Hvordan laver man en effektiv SEO strategi i 2023? – InnerPoint

Hvordan laver man en effektiv SEO strategi i 2023? – InnerPoint

Hvad er en SEO strategi?

En SEO strategi er processen i at planlægge og eksekvere en handlingsplan, for at forbedre en hjemmesides placeringer på de organiske søgeresultater på Google.
 
En SEO-strategi er en kombinering af målsætninger og en handlingsplan, med henblik på at eksekvere en SEO-kampagne bedst muligt- Ligesom du ville planlægge enhver rejse, skal du vide, hvor du skal hen, og hvordan du kommer dertil. Uden en solid SEO-strategi på plads er det alt for nemt at fare vild undervejs og ende med suboptimale resultater.
 

En god SEO-strategi vil tage højde for din nuværende position, dine mål og de ressourcer, du har til rådighed. Det vil også overveje konkurrencen og det stadigt skiftende landskab af søgemaskinealgoritmer. Ved omhyggeligt at kortlægge din rute kan du undgå dyre omveje og sikre, at du når frem til din destination (højere placeringer og øget trafik) så effektivt som muligt.

Kort sagt er en gennemarbejdet SEO-strategi essentiel for alle, der ønsker at sætte deres præg på nettet. Med en klar plan på plads, kan du trygt investere i SEO-aktiviteter i sikker viden om, at de vil hjælpe dig med at bringe dig tættere på dine mål.

Hvorfor er en SEO strategi vigtig?

En SEO strategi er vigtig hvis du gerne vil eksekvere en ambitiøs SEO kampagne, og opnå organisk trafik fra Google.
 
Hvis du har en hjemmeside og vil frem på Google, har du brug for en SEO-strategi. Punktum. Der er ingen vej udenom. At have en SEO-strategi er helt afgørende for at sikre, at din SEO-indsats fører til en vellykket SEO-kampagne.
 
Når alt kommer til alt, hvis din hjemmeside ikke kan findes af potentielle kunder, vil du aldrig være i stand til at generere leads eller salg. Med en gennemtænkt planlægning og sans for detaljer, kan en effektiv SEO-strategi have en betydelig indflydelse på succesen for enhver hjemmeside.
M
Mange vælger at få hjælp til at planlægge en SEO strategi, og det kan vi selvfølgelig også hjælpe dig med, her hos InnerPoint. Vi kan både stå for hele eksekveringen, ellers kan du få rådgivning fra vores SEO eksperter.

Hvordan laver man en SEO strategi?

En god SEO-strategi handler ikke bare om at poste tilfældige blogindlæg og spamme links overalt og så bede til Gud om at få flere besøgende.

En god SEO-strategi skal hjælpe dig til at forstå, hvad din målgruppe søger på, hvordan du kan give dem værdi med relevant content, hvordan du klarer dig i forhold til dine konkurrenter, og hvor de bedste muligheder er for hurtigst muligt at opnå din målsætning. Om du arbejder med international SEO eller lokalt SEO, skal du først starte med at udvikle selve strategien.

Derfor har vi lavet denne step by step plan, der vil hjælpe dig med at sammensætte og eksekvere din SEO-strategi og dermed skabe organisk vækst, der vil hjælpe din virksomhed med at nå sine mål.

Benchmark din nuværende SEO performace

Inden du begynder at planlægge din SEO strategi, er det vigtigt at du benchmarker din nuværende SEO performance. Det kan du gøre ved at se på adskillige metrics som organisk trafik, antallet af keywords, side 1 positioner, backlinks osv. Dette kan gøres med en SEO analyse, som både tager højde for trafik, teknisk seo, søgeord og mere.

Benchmark din SEO

En eksekverbar 7-Step SEO strategi

Hele 7-step strategien behøves nødvendigvis ikke at følges til punkt og prikke. Men brug det som et fundament for din SEO strategi, og vurder selv detaljernerne, og hvad din SEO strategi ellers måtte indeholde. 

Sådan laver du en SEO strategi:

  1. Definer mål & KPI’er
  2. Identificer din målgruppe 
  3. Konkurrentresearch og søgeordsanalyse
  4. Byg en content marketing strategi
  5. Udarbejd en linkbuilding strategi
  6. Teknisk SEO & on-page optimering
  7. Sammensæt en handlingsplan

Step 1: Definer dine mål & KPI’er

Før du kan begynde at implementere en SEO-strategi, skal du vide, hvad dine mål er.

Forsøger du at øge trafikken til din hjemmeside? Forbedre dine placeringer i søgemaskinerne? Skabe mere salg som webshop? Når du har en klar forståelse af dine mål, kan du begynde at udvikle en handlingsplan.

Uden et mål vil det være svært at måle din succes og afgøre, om din SEO-indsats betaler sig. Så tag dig tid til at sætte dig ned og definere dine mål, før du begynder at arbejde på din SEO-strategi. Det vil gøre hele forskellen i verden.

Din målsætning vil også afgøre hvilke KPI’er, som du bør måle, og dermed hvad der afgører om din SEO-kampagne er succesfuld.

Nogle KPI’er kunne være:
– Månedlig organisk trafik
– Antal keywords
– Antal nye rangeringer på side 1
– Antal nye Leads
– Salg/omsætning fra organisk trafik

Step 2: Identificer din målgruppe

For at kunne opnå de KPI’er og den målsætning, som du lige har sat, så er det afgørende, at du kan få fat på de rigtige beslutningstagere og laver indhold, der leder dem gennem kunderejsen.

Det kræver, at du kender din målgruppe. Du kan identificere din målgruppe ved at lave en ICP (ideal customer profile).

Alle virksomheder har nok hørt, at de skal lave en kundeprofil, og så har de brugt 10 minutter på at skrive ned at deres ideelle kunde er en leder, der er +40, og så smider de papiret i en skuffe og bruger det aldrig til noget igen.

Din IDC skal indeholde:

  • En avatar
  • Demografi og interesser
  • Frustrationer og ambitioner
  • Key purchase drivers
  • Before & after grid

Step 3: Konkurrentresearch og søgeordsanalyse

 

Konkurrentresearch

For at undersøge dine konkurrenter skal du starte med at analysere de strategier, de i øjeblikket bruger i deres markedsførings- og annonceringsindsats. Vær for eksempel opmærksom på de søgeord og sætninger, som de målretter mod i deres søgeord, samt hvor ofte de opdaterer deres hjemmeside og konti på sociale medier. Se desuden efter omtaler eller onlineanmeldelser af deres produkter eller tjenester.

Ved at indsamle disse oplysninger vil du få en bedre forståelse af, hvad der har virket for dine konkurrenter indtil nu. Derefter, baseret på denne viden, kan du begynde at udforme din egen strategi for succes. 

 

Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er en af de vigtigste elementer i en SEO strategi. Ved at undersøge og udvælge de rigtige søgeord kan du sikre, at din hjemmeside eller blog vises så højt som muligt på Google. Læs mere her om hvordan du laver en søgeordsanalyse.

Dette gøres med værktøjer som giver dig mulighed for at indtaste et søgeord eller en sætning, og derefter generere en liste over relaterede søgeord. Du kan derefter bruge denne liste til at identificere, hvilke søgeord der er mest relevante for din hjemmeside eller blog.

En anden metode til at undersøge søgeord, er blot at brainstorme en liste over potentielle søgeord selv. Når du har en liste over potentielle søgeord, kan du bruge et værktøj som Google Trends til at se, hvor populære disse søgeord er. Dette vil hjælpe dig med at identificere, hvilke søgeord der med størst sandsynlighed vil føre trafik til dit websted.

Når du har identificeret en liste over målsøgeord, kan du begynde at inkorporere disse på din hjemmeside eller blog. Husk altid at fokusere på at skabe kvalitetsindhold, der er relevant og giver værdi til dit publikum. Få tips til at skrive blogindlæg som genererer leads.

Step 4: Byg en content strategi

Når de bedste søgeord for din virksomhed er udvalgt, er det tid til at lave din contentmarketing strategi, så du kan skabe det indhold, som din målgruppe leder efter.

En content marketing er processen med at implementere indholdsideer, topic clusters og søgeord i en indholdskalender (content calendar). Set fra et helikopterperspektiv, er det egentlig selve eksekveringen af SEO-strategien. Du skal tage dig tid til at kortlægge din indholdsplan på forhånd, så du kan indstille specifikke datoer for udgivelse.

Indholdsplanen hjælper også med klarhed og sikrer, at alle dine indholdsdele arbejder sammen for at hjælpe dig med at skabe mest mulig værdi for din målgruppe. En god planlægning af indhold vil tage højde for faktorer som målsøgeord, søgehensigt, udgivelsesdatoer, nye indholdsideer og din målgruppes behov. Overvej evt at hyre en SEO konsulent eller en tekstforfatter til at skrive SEO tekster.

Step 5: Udarbejd en linkbuilding strategi

 

Det er desværre ikke nok at lave godt indhold, hvis man vil rangere i søgeresultaterne på Google. Derfor er det næste step i strategien at udarbejde en linkbuilding strategi.

For mange år siden kunne man rangere i Google ved at proppe søgeord ind overalt på ens side, og derfor fandt Google på at inkludere backlinks (backlinks er andre hjemmesider som linker tilbage til din), som en af de vigtigste faktorer for at rangere på side 1.

Ideen var, at hvis der var mange personer i branchen som omtalte en hjemmeside, så måtte den være populær og jo mere populære de personer der omtalte hjemmesiden, var jo mere populær måtte siden være.

Det er derfor vigtigt at have en stærk linkbuilding strategi, så man kan få sider som allerede er anerkendte til at referere til din hjemmeside.

Step 6: Teknisk SEO & on-page optimering

For de fleste giver det god mening, at man skal lave noget godt indhold for at rangere i søgemaskinerne og linkbuilding er også noget, som de fleste forstår, men teknisk SEO bliver ofte overset. Dette step må du dog ikke overse, og du er nødt til at have styr på din tekniske SEO, hvis du vil rangere godt.

Derfor skal du planlægge teknisk SEO optimering løbende, så at du holder din hjemmeside up-to-date.

Teknisk SEO handler om at gøre hjemmesiden letlæselig for søgemaskinernes robotter og indikere, at det er en god og sund hjemmeside.

On-page SEO omhandler optimering af SEO på selve hjemmesiden i modsætning til Off-page SEO (linkbuilding), som er alt det arbejde uden for din hjemmeside. On-page SEO er det, der fortæller søgemaskinerne, hvad dine forskellige sider handler om og sørger for at folk, der søger, vælger at klikke på netop din side.

Step 7: Sammensæt en handlingsplan

Nu når du har en komplet SEO-strategi for din virksomhed, så handler det om at føre den ud i livet, og det er lettere sagt end gjort.

Alle marketingsindsatser kræver arbejde, og det gør SEO også. For SEO handler om at få din hjemmeside højere op i Googles søgeresultater. Det er ofte en langsigtet investering, som vil kræve kontinuerligt arbejde for, at I kommer til at se det høje afkast, som man kan opnå med SEO.

Spørgsmålet er altså, hvordan sammensætter man en handlingsplan, der sikrer, at man får eksekveret sin SEO-kampagne?

En handlingsplan inkluderer:

  1. To-Do Liste
  2. Uddelegering af opgaver

Track performance fremadrettet

I takt med at du eksekverer din SEO strategi, er det vigtigt at vide, hvordan din SEO-kampagne skrider frem.

Det nytter jo ikke noget at bruge tid og penge på SEO, hvis du ikke ser nogen fremskridt eller resultater. Heldigvis er der en række måder at spore fremskridtene for din SEO-kampagne.

Google Analytics er et populært valg, da det giver detaljeret indsigt i hjemmesidetrafik og konverteringer. Ved at spore dine SEO-fremskridt kan du sikre dig, at din indsats giver resultater og justere din strategi derefter. 

Vil du have hjælp til at få udarbejdet og implementeret din SEO strategi?

Du er efterhånden ikke i tvivl om, at en korrekt eksekveret SEO strategi, kan resultere i en forudsigelig organisk trafik- og leadgenerering til din virksomhed. Hvis du er nysgerrig på hvor meget SEO optimering koster, kan du læse det her.
 
Hvis du er nysgerrig på hvordan en SEO strategi kan se ud for din forretning, og hvordan vi hos InnerPoint eksekverer SEO for at levere resultater til vores kunder, kan du læse her om et samarbejde med vores SEO bureau giver mening.
 
[sc name="tocnew"][/sc]
https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/04/SEO-strategi.jpg 2028 1322 InnerPoint: | B2B Demand & RevOps Agency InnerPoint: | B2B Demand & RevOps Agency https://innerpoint.dk/wp-content/uploads/2022/04/SEO-strategi.jpg
[contact-form-7 id="2713"]